Noorwegen the second part - Reisverslag uit Andel, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Noorwegen the second part - Reisverslag uit Andel, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Noorwegen the second part

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

26 Oktober 2006 | Nederland, Andel

Hoi Allemaal,

Hier even een bijwerking van onze avonturen in Noorwegen.
Na bergen zijn we naar Rohdal gegaan. Wederom een prachtige omgeving, veel foto's.
Het weer werd zoals verwacht wat minder, dus 's morgens een uurtje regen gehad. eenmaal aangekomen op plaats van bestemming scheen het zonnetje weer en was het weer lekker om buiten te zijn. We hebben overnacht in een Hytta (huisje) op een camping. Er was overigens verder maar 1 andere hytta bezet. Prachtig uitzicht en vlak bij een staafkerkje (hadden we nog niet van dichtbij gezien). De hytta was van alle gemakken voorzien, vaatwasser, oven, en ga zo maar door. Jammer dat het maar voor 1 nachtje was.
De dag erna zijn we doorgereden richting de zuidkust. We hebben de Preikestolen gezien. Dat is een uitzichtpunt boven een fjord waar je in ongeveer 2 uur naartoe loopt (klimmen en klauteren is een beter woord eigenlijk). Ook was aangegeven dat de terugweg ook 2 uur duurde. Wij, sportievelingen, hebben de tocht in 3 uur gedaan, 1,5 uur heen en 1 uur en 15 minuten terug. Dit was wel een aanslag op mijn knie, maar de volgende dag zou blijken dat ik er eigenlijk niets aan over heb gehouden. Gelukkig maar......
Die nacht hebben we wederom in een Hytta geslapen, maar nu op een bergje met prachtig uitzich op een dal en de schaapjes die met bellen tegen de hellingen omhoog liepen. lekker gegeten 's avonds en toen de volgende dag weer door. Weer regen. jammer, maar goed. Ons doel was om naar Oslo door te rijden, mede door het weer is dit bepaald. Daar zijn we na een lange regenachtige dag en 550 km over doorgaans 70 of 80 km-wegen naar toe gereden. rond 16 uur waren we er.
Oslo is een hele trendy stad. Prachtige kleding tegen een zacht prijsje. Iedereen loopt er daar op en top bij.
We hebben wat gedronken op een verwarmd terras (daar zijn er heel wat van, m.n.omdat het overal verboden is binnen te roken, dus al die gasten zitten buiten). Het is er heel gezellig, veel uitbundige mensen die onder het genot van een dranke (VEEL BIER) afspreken. Wij hebben ons maar een beetje ingehouden, want de prijzen van al dat gerstenat kunnen nogal aardig oplopen.
We sliepen in het City-Hotel 1 straat achter de hoofstraat. Lekker alles goed te belopen.
Vrijdag hebben we 3 musea bezocht. 1 van Thor Heyerdal, de man die al decennia geleden met de Kon-tiki (een rieten boot) van Peru naar een eilandje in de oceaan is gevaren en heeft daar 101 dagen over gedaan. De bemanning bestond uit mensen van allerlei afkomst. Dit om te bewijzen dat ook met een groepje volledig vreemden voor elkaar een prestatie neergezet kon worden. Geslaagd dus.
Verder zijn we nog in het scheepvaartmuseum geweest. Daarmee was het alweer een uutje of 3, dus tijd voor een terrasje. Lekker bierjte, 's-avonds ff bij de Egon gegeten, zoals in Bergen. Weer heerlijk Mexicaans gekeken (Anja, let je nog op???)
We hebben in Oslo veel junks gezien, zwervers die eten uit de prullebakken enzo. Triest, de voorzieningen zijn in Noorwegen nog niet zo als hier in Nederland. De discussie loopt nog of er wel methadon en naalden verstrekt moeten worden. Die fase zijn wij hier gelukkig al gepasseerd.
Van verdere opvang of afkickmogelijkheden is er geen sprake.
Zaterdagmorgen lekker rustig opgestaan, ff eten en nog even de stad in, beetje rondkijken.
Toen we alvast onze spullen in de auto gingen zetten (om daarmee niet de hele stad door te sjouwen) zagen we in de parkeergarage een slapende junk, linker mouw omhoog, geen spuit te bekennen.
Nou ja, slapend.....
Toen we na een uurtje of 2 terugkwamen om richting de boot te gaan rijden, toen stond er politie en een ambulance voor de parkeergarage. Wij lopen richting de auto, bleek die beste man het leven te hebben gelaten.
The crime scene was afgezet met officieel politielint, dus het zag er serieus uit.
De info van ons dat hij er om 10 uur ook al zat nodigde de gedreven agent uit tot een serieus verhoor en heeft alles genoteerd (we hadden om 10 uur naast die jongen nog een auto zien staan, die was nu weg. Dat soort dingen.
Verzocht werd om nog op de recherche te wachten omdat zij wellicht nog vragen hadden. Dit hebben we gedaan, zij hadden echter niet veel meer te vragen. We waren dismised. Gelukkig, Wij de boot zoeken, bleek tom (TOM TOM) van pa Vos niet helemaal wakker, dus duurde het even voordat hij thuis gaf. Uiteindelijk op tijd bij de boot. Pfff, anders hadden we een dag moetenwachten, dat is ook zoiets.....
De boot was prachtig, echt een cruiseship. Veel duitsers gaan er ff een weekendje tussenuit, vrijdag heen naar oslo varen en zaterdagmiddag weer terug.
De boot had allerlei voorzieningen, restaurantjes, casino, musical-achtig iets, en jawel een SPA.
Daar hebben we natuurlijk ff lekker gebruik van gemaakt. De sauna's waren voor de mannen en vrouwen apart, maar dat mocht de pret niet drukken. Voor het eerst gesaunaad met uitzicht op zee. Wat wil je nog meer.
De tijd verstreek, lekker pizza gegeten en 's avonds naar de show met muziek en dans bekend van fims en musicals. Hartstikke leuk met een cocktail in de hand; genieten...
Op tijd naar bed, de volgende dag toch weer zo'n 550 km rijden terug naar huis. Niet zo lekker geslapen. Veel overmatige actieve en gedronken te hebben dienden onze hutburen zich om half 6 aan, lachen gieren brullen, voor hun dan....
Nou goed, al met al genoeg weer meegemaakt in zo'n weekje.
Ook wel weer fijn om naar huis te gaan. Ff genieten en tot rust komen in ons nieuwe onderkomen. Tot de vakantie is het alleen maar hectisch geweest.
Eerst nog ff naar pa en ma, lekker wat gegeten, gewoon groenten en aardappels. Heerlijk hoor, goede afluiting.
Inmiddels zijn we dus gewoon weer aan het werk, school begint maandag weer.Het is nu aftellen.
Over ruim 8 maanden beginnnen we aan onze mega-trip. kunnen we nu daarna toeleven, inlezen, voorbereidingen treffen en misschien nog wel sponsors zoeken. (ben of ken je iemand die ons wel wil sponsoren???? laat dan ff weten.....)

Tot de volgende mail weer, we houden jullie op de hoogte voor als er ontwikkelingen zijn.......

Liefs, Dick en Irene
xxx

• 26 Oktober 2006 - 18:04

Heidi:

HE reizigers, fijn te weten dat jullie weer goed aangekomen zijn. Wat klinkt het weer allemaal saai en ongezellig. Sauna met uitzicht op zee lijkt mij ook wel prachtig. Ik begrijp gelijk waarom Frans Bauer zijn CD in noorwegen heeft opgenomen(of was het een ander scandinavisch eiland?) gelijk een goed excuus om te relaxen. Laten we maar gauw weer afspreken om goed bij te praten.
    Dikke kus uit het rustige Lith.

• 15 November 2006 - 10:51

Chris En Marieke.:

Hallo daar,

Na jullie mailtje ook maar eens een blik op jullie site geworpen, ziet er allemaal goed uit. Wel toevallig dat ook onze laatste vakantie voor dat de grote reis begon naar Noorwegen was. Verder veel succes met de voorbereiding en de mail met antwoorden op jullie vragen is al onderweg.

Groeten uit Cambodja.

Chris en Marieke.