laatste dagen lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu laatste dagen lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

laatste dagen lhasa

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

02 Oktober 2007 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,
Het vorige bericht was niet helemaal goed gegaan, dat is nu weer gecorrigeerd.

We zijn aan de laatste 2 dagen Lhasa toegekomen, voor we met een Jeep met Maria en Jon (uit Denemarken) richting de nepalese grens vertrekken.

Maandag 1-10 dag 88:
Een lekker lamballendag.
's morgens rond 7 uur uit bed om bij het Potala de vouchers te halen om dinsdag het potala in te mogen. Nou, dat had dus helemaal niet zo vroeg gehoeven. Iedereen zegt dat je op tijd moet zijn, dus wij met ons goed gedrag om 7.30 uur in de rij. Tot... 9.30. Toen, er stond een rij van ongeveer 70 mensen terwijl er 700 per dag inmogen (incl. groepen natuurlijk). Na 10 minuutjes waren we in het bezit van de voucher.. Pff, eerst maar ff ontbijten dus bij Nomad Cafe. Goeie tent, ontbijten we alle dagen al...
Verder hebben we, jawel, souvernirs gekocht. Iets wat we anders eigenlijk nooit doen, maar we hebben het nu gedaan ivm de inrichting van onze "toekomstige woning". Waarschijnlijk zullen er in Nepal nog wel wat dingen bijkomen en kunnen we dan een doos naar "huis" opsturen.
Verder hebben we voor de jongste telg van de familie (Wout, zoon van Anja en Peter) ook iets leuks gekocht. Het zal alleen wel een maand of 2-3 duren voor het aankomt, maar goed!
Het is prachtig weer hier in Lhasa, overdag zo'n 25 graden, echt warm in de zon. 's nachts koelt het lekker af, maar niet te. Gelukkig maar. Sinds 2 nachten geleden hebben we op de slaapzaal 2 russische dames te logeren (gehad). STINKEN!!! niet normaal gewoon. Verder net zo stug en onvriendelijk als in rusland zelf, dus de geur en het karakter: het klopt nog steeds. Verder maken ze ontzettend veel herrie met plastic kraakzakjes. Dat maakte het er de 1e nacht voor ons niet gezelliger op.
Gelukkig waren dick en ik op bedden bij een raam gaan liggen, dus wij hebben de hele nacht met ons giegeltje naar het raam liggen adem happen! Scheelde wel moet ik zeggen, tezamen met wat Chinees muggenspul zijn we de 2 nachten doorgekomen.
Wat betreft de souvernirs: we hebben een prachtige gebedsmolen gekocht. Toen we op een dakterras met uitzicht over de Jokhang Tempel en Potala-paleis een frisje dronken (jaja, geen alcohol op deze hoogte!!) is de gebedsmolen geinspecteerd door een monnik. Verder heeft hij hem nog wat beter gemaakt. Na ruim een half uur prutsen aan het ding (ik kan niet zeggen dat hij er echt beter op is geworden, maar goed)was het resultaat daar. Een gelukkige monnik! Hij gelukkig, wij gelukkig.
Verder waaide het wel zo hard op dat terras dat de parasollen bijna van het terras, 3 verdiepingen lager, op straat belandden. Gelukkig: Er waren chinezen die het gevaar op tijd zagen!!!! (toch nog iets goeds...)

Dinsdag 2-10 dag 89:
Vanmorgen lekker uitgeslapen tot een uurtje of 9. Bij het openen van de slaperige oogjes bleek dat onze "russische vriendinnen" al vertrokken waren. Mooi!!! kunnen we weer vrijuit ademen.
Na het ontbijt naar het Potala gelopen. Alles verliep daar vlekkeloos wat betreft het inwisselen van de voucher voor het originele ticket.
We zijn een uur in het Potala-paleis geweest. Je kunt er maar een klein deel bekijken, maar wij vonden het zeker de moeite waard om daar in levende lijve te staan. Een droom, zeker voor dick, is in vervulling gegaan!!!
's Middags hebben we een (de 2e) zonnebril voor Irene aangeschaft. Een echte HAODI (wie heeft er niet van gehoord, wij zeggen zelf maar "Houdoe") omdat de andere vanmorgen in twee stukken aangetroffen werd. Verder nog wat spulletjes bij de supermarkt gekocht en lekker dove-chocolade gegeten!!! mmm.
Na het eten naar de Jokhang tempel gegaan. Het is een prachtige tempel, hadden hem tot nu toe alleen maar van de buitenkant gezien. Het was nog rustig toen we er net binnen waren, dus we hebben op het gemak een uurtje rond kunnen kijken.
Daarna weer op "souvernir-jacht". We wilden nog graag armbandjes hebben. We zijn erin geslaagd voor ieder 2 stuks te kopen. Het afdingen gaat ons goed af moet ik zeggen. Soms krijgen we dingen voor 1/4 van de prijs mee (met tegenzin van de verkopers!!)

Net een plekkie opgezocht om even wat te drinken en pa de rooij te bellen die vandaag jarig is! Leuk om af en toe contact met thuis te hebben!!! (hopelijk nemen ze een borreltje of een gebakkie op ons!!!)
Straks naar de travelagency om de rest van de tour naar Nepal te bespreken, de jeep en de chauffeur te inspecteren.
Morgen zullen we w.s rond 8 uur vertrekken.
De komende 6-7 dagen onderweg.
Wanneer we in Nepal zijn en de kans hebben zullen we weer van ons laten horen.

Gaan zo weer wat foto's proberen te plaatsen. Tot de volgende keer. Goede herfst voor iedereen en geniet ook van de korter wordende avonden, lekker op de bank voor de tv (missen we soms wel een BEEEEETJE)

Liefs, Dick en Ireentje

• 02 Oktober 2007 - 09:55

Ries En Pam:

Hee medereizigers

Jullie gaan goed, maar wel snel. Nu al helemaal in Tibet en onderweg naar Nepal. Als jullie tijd hebben, vooral daar lekker blijven hangen. Het was tot nu toe wel ons favoriete land.
    Superaardige mensen
    Heerlijk eten
    Kleurrijk
    Natuur
    Cultuur
    Alles, alleen geen strand, maar dat kunnen jullie nog wel ff missen na China.
    O ja, ff voor Dick. Doen hoor, die motor huren en een week of langer rondreizen. Helemaal te gek. En alleen in Kathmandu is het druk, daarbuiten is het net Brabant. ;-)
    Vast het eerste lesje Nepalees voor beginners (kan je overal mee uit de voeten): NAMASTEE. Doet het altijd goed. Komt je strot wel een keer uit na 576 keer, maar je kan gewoon niet onaardig zijn tegen de mensen daar.
    Have fun.

Groetjes uit Bangkok,
    Ries en Pam

• 02 Oktober 2007 - 10:11

Irene:

Helaas helaas, druk druk druk. Foto's gaan nu niet lukken. Houden jullie tegoed......

Tot over een tijdje weer...
    Houdoe!

• 02 Oktober 2007 - 13:19

Ma Vos:

Hallo.
    Het ziet er weer goed uit,ik denk dat jullie een geweldige tocht gaan maken,zou wel een stukje mee willen!De avonden worden hier wel langer hoor niet korter,hoe zit dat daar ?Is daar evenwicht tussen licht en donker?De vorige mail was er weer niet helemaal,maar dat mag de pret niet drukken. Gefeliciteerd met jullie pa,misschien kun je daar ook een gebakje vinden.
    Groeten uit Sleeuwijk,dikke kus maen pa.

• 02 Oktober 2007 - 18:51

Margreet:

waar stonken die russen naar?
    naar rook of knoflook of ongewassen mens of alcohol of ?

• 02 Oktober 2007 - 20:05

Elma & Sjon:

'Toekomstige woning'? Wie weet waar het straks vanuit NL naar toe gestuurd moet worden, hihihi. Sorry pa en ma's.

Wat een heerlijk temperatuurtje, hopelijk blijft het hier ook snel wat stabieler. Gisteren 18 en vandaag vallen de hagelstenen naar beneden.

Kiwigreetz

• 03 Oktober 2007 - 11:32

Yvonne:

Voorstel: stuur een beetje van daar naar hier, dan stuur ik een beetje herfst (of een heleboel) inclusief korter wordende dagen naar daar. :-)

Veel plezier tijdens jullie tocht naar Nepal, lijkt me erg spectaculair!

groetjes,
    Yvonne
    (van wereldreis.magicphotoworld.com)

• 04 Oktober 2007 - 04:48

Dambar & Demian:

Hi,Namaste from yard of MT:Everest.
    How are you ? And how is going onwith you?. WEll,You have such nice webpage.
    What is your plan about Nepal??
    Shall i help you?
    If,I will get chance to surv you ,thyat would be better.

Please contact me at following e-mail.

(1)dambar_khadka14@yahoo.com
    (2)guide_nepal@hotmail.com

Thank you.
    Wish you all the best.
    Regards.

Dambar.

Ps; en ook de groetjes van Demian, jullie page en verhalen zien er goed uit, fijne trek nog!!

• 04 Oktober 2007 - 09:51

Ma +pa De Rooij:

Bedankt voor dit mooie bericht en die prachtige foto's.Leuk ook dat telefoongesprek. M'n verjaardag was erg gezellig.De hele familie is weer geweest.Er waren er zelfs 3 uit Australie.Zondag komen de dochters en de kleinkinderen.Wat doen die monnikken zo de hele dag,en waar leven ze van? Je kunt toch niet de hele dag met zo'n pepermolentje zitten spelen dacht ik.Hier verder alles goed.Oom Leen Emmy zijn aan het rondtoeren met een camper door Austealie. Ze komen half november terug. Ma is licht geblesseerd aan haar hand.Ze is tijdens de gym een beetje hardhandig in kontakt gekomen met de vloer van de sporthal.gevolg:een gekneusde hand. Ja,dat komtervan als je net zo vlot wilt zijn dan Sarah.Jongelui,geniet verder Wij zijn blij met jullie berichten.Pas goed op elkaar en een stevige hartelijke groet uit Wekendam.

• 04 Oktober 2007 - 10:58

Anja:

Klinkt allemaal geweldig daarooooooooooo
    Behalve die stink russen dan. Waar stonken die gasten dan naar? zweet, putlucht, ........... tenenkaas???
    Hopenlijk achtervolgen ze jullie niet.
    Leuk om te lezen dat er in het verre oosten nog zo aan ons en aan Wout wordt gedacht!! Ik heb nog geprobeerd foto s te mailen maar ik weet niet of het helemaal gelukt is. De verbinding was volegen de pc telekens verbroken? En misschien krijg je nu wel 2x de foto s.
    en anders probeer ik het gewoon nog een keer.,

Dat vrouwtje op jouw foto s heeft zeker nog nooit van oil of olaz gehoord haha.

Verder alles goed hier,

Groetjes Anja

• 04 Oktober 2007 - 11:42

ANJA PEURSEM:

VERHEUG ME NU AL OP JULLIE FOTO'S VAN DE MT EVEREST!
    EN N NIEUWE UITSPRAAK:UT RIEKT NAAR RUS!
    GROETJES,ANJA

• 04 Oktober 2007 - 14:39

Job En Janny:

Heeejjj Wij zitten inmiddels alweer in Thailand, alweer een eilandje achter de rug. Over 2 weken naar de Filpippijnen dus een ontmoeting zit er voorlopig niet in. Of jullie moeten van Nepal naar BKK Vliegen?