arriving Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu arriving Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

arriving Lhasa

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

30 September 2007 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal, hier weer een updeet van ons, dit keer vanuit Lhasa, Tibet:

Woensdag 26-9 dag 83
Chengdu:
Ochtend naar de panda's geweest. Bij Mc donalds wat gegeten. 's middags gaan douchen (ik had geen warm water, brrr) en nog even met nicht Anja gebeld, of het kindje eruit ge-ying en yang'd moest worden. Het duurde nl. nogal naar mijn idee. Bleek dat ze al is bevallen, dinsdagmorgen!!! Van Wout. Drie jongens dus! Ga op zoek naar een kaart, hopelijk kan ik die in Lhasa vinden. Zou wel grappig zijn.
Rond 18.30 uur naar het station. Uurtje wachten, kaarten en inchecken. Nog even wat eten gekocht. Fruit en water etc. In de trein in hardsleeper met een chinees. Naast ons een coupe met 5 toeristen. Verderop een coupe met nog 3 toeristen (vader en 2 zoons)
's Avonds lekker mee zitten kletsen. 22 uur licht uit, dus gaan lezen. Duurde maar 2 minuten. Slaap!!!
Komt zeker door het geluid van de trein, beetje hobbelen erbij en slapen maar...

Donderdag 27-9 dag 84:
Rond 8.30 uur wakker. Uiticht niet echt spectaculair. Gestegen tot zeker 4000 meter geloof ik. Raar dat je er niets van merkt. Beetje lezen, kaarten, kletsen, slapen.
Om 16.25 zouden we van trein wisselen in Xi Ning. Dit was een half uur later. Overstappen ging vlekkeloos, in een kwartiertje ongeveer. Trein iets luxer. Coupe nu half-dicht in plaats van helemaal open. Avond gaan proberen te eten in restauratie. Dat was erg moeilijk. Van de een (een agent achter de bar) mochten we pas om 30.7 (half 8 dus) eten. Nu moesten we weg, hadden ook geen tafel. Wij zeiden van wel. Toch geen eten. De serveersters zeiden dat we, als we niets bestelden, van tafel afmoesten. Wij “uitgelegd” dat we wachtten tot 7.30 pm. Uiteindelijk zijn we onverrichterzake teruggestuurd. Geen eten, dan maar van de kar. Rond half 8 kwam een vrouwtje ons halen. Nu mochten we wel eten! Gelukkig. Met de Eindhovenaren (vader en zoons gegeten) gezellig. Rond 22 uur slapen. Dit werd aangekondigd met "close light!" Duidelijk toch? Dagen in de trein zijn zo voorbij. Beetje raar hoofd (licht) i.v.m. hoogte.

Vrijdag 28-9 dag 85:
Ochtend rond 7.30 uur wakker. Prachtig uitzicht. Bergen een beetje als in Mongolie met die kleuren enzo. Wel hoge toppen rondom, met sneeuw en gletsjers.
Beetje zitten, lezen, slapen en foto's maken. Mooi vanuit de trein. Zuurstof in de trein ging aan, vrouw aan het overgeven. Later op de dag nog aan de zuurstof. Toen de trein stopte en ze haar familie zag was het leed geleden!!! Rond 17.15 uur in Lhasa aangekomen. Een taxi naar hostel wat we geboekt hadden genomen. Samen met twee franse meiden. (beetje afgedongen nog natuurlijk!!!)
Bij het hostel aangekomen hadden ze geen 4-pers. Dorm maar wel 2 bedden op 6 pers. Dorm. Dit wilden we niet. Daarbij hadden we de reservering via hostel bookers en aanbetaald (jawel, 3,40 eurie)
Behoorlijk gedoe. Op internet de reservering laten zien etc. Uiteindelijk na een half uur, na het aanbieden van 1 nacht gratis etc. hebben ze het geld teruggegeven en de reservering geannuleerd (als het goed is!) Besloten om naar het guest house van Maria en Jon te gaan. Hiervoor een riksjah genomen. Bleek het net 5 min lopen te zijn!
Aangekomen waren Maria en Jon daar, maar ook de touristen uit de coupe naast ons. Grappig.,
We kregen 2 bedden op 6 pers. (nu vrijwillig voor gekozen, dat is anders dan dat het door je str*t wordt geduwd). Dorm bij Maria en Jon. Handig omdat we ook met hen naar Nepal gaan, dus makkelijk alles regelen. Ook is het nog goedkoper ook, nu 3,50 per bed!!! Met hen gegeten 's avonds en rond 22 uur naar bed. Dick kreeg last van hoogteziekte. Hoofdpijn, beetje koorts. Diamox en PCM ingenomen.

Zaterdag 29-9 dag 86:
Slecht geslapen alle twee. Dick had rare dromen. Nog een paar keer uit bed geweest vannacht. Ik heb steeds maar een kort tukkie gedaan. W.s. Ook door de hoogte. Dick heeft nog PCM genomen vanmorgen. Heeft geen koorts meer maar wel hoofdpijn en tintelingen aan hielen en onderkant voeten.
Rustig aan dus vandaag. Niets doen helpt niet, maar wel alles op het gemakkie.
Rond 9 uur richting travelagency's om tour naar Nepal via (Everest Base Camp) EBC te boeken. We willen proberen daar (EBC) 2 nachten te blijven. We hebben afgesproken dat als er 1 iemand ziek wordt, we eerder naar de grens gaan. Vanaf de grens moeten we zelf vervoer naar kathmandu regelen, maar dat schijnt goed te gaan. Visa voor Nepal (6 weken) regelen we ook daar.
Het bezoek aan het EBC wordt naast lhasa, zeker 1 van onze hoogtepunten van de reis. We zijn blij dat we het hebben kunnen regelen.
Daarnaast gaan we met erg leuke mensen, dus wat kan er mis gaan???
Na het boeken nog wat gegeten en wat in shoppies gekeken, o.a. Voor thermo-ondergoed. Niets geschikts gevonden. Wel 2 windstoppers gekocht. Van 44 euro naar 35 euro. “Echte” Peak en The
North Face!!! zagen nog neppere neppers van The North Face > The Hortn Face!!!!
Daarna was opgehangen en teva's schoongemaakt. Die stinken als ik weet niet wat na Yangshuo bamboevlot avontuur! Ergste geur is er nu wel vanaf! Gelukkig, anders nieuwe kopen. De geur was echt niet te doen, nu gaat het net.
Wel balen, heb je goeie schoenen, gaan ze eraan door de geur. Denk dat ik Teva maar een mailtje ga sturen met het verhaal. Ze waren net iets te duur om na de Thailandvakantie en nu 3 maanden hier weg te doen voor de geur!!
Na het rusten (half uurtje slapen) zijn we naar de Jokhang Temple gelopen. De straatjes daarom heen (de buurt) heet Bakhor. Dit is een rondgang rond de Jokhang Temple waar de pelgrims met de gebedsmolens lopen. Heel veel souvernir-stalletjes en mensen in echt tibetaanse kleding. Ze laten zich alleen niet graag fotograferen, dus mooie foto's zijn wat moeilijk. 1 oude dame wilde wel voor 1 Yuan (10 eurocent) op de foto. Daar hebben we dus maar gebruik van gemaakt.
Voor de Jokhang Temple zijn mensen aan het bidden. Laten zich op hun knieen vallen (veelal met een touwtje de benen aan elkaar gebonden), dan op de buik, schuiven hun handen naar voren (meestal met een soort “onderleggers” of handschoenen aan), buigen de armen tot handen op hoofd zijn, dan weer gestrekt naar voren, omgekeerde beweging tot ze staan en beginnen dan op nieuw. Erg indrukwekkend om te zien. De geluiden, de geuren van wierrook, de hoeveelheid aan mensen en de kleuren. Prachtig om te zien.
Avond lekker gegeten en beetje met medeglobetrotters gekletst.
Echt laat wordt het hier niet, want rond 22 uur is het wel gedaan. Iedereen is sneller moe van de hoogte. Dick heeft zijn (hopelijk) laatste diamoxtablet tegen hoogteziekte genomen. Hopelijk is het morgen minder met de hoofdpijn.

Zondag 30-9 dag 87:
Vanmorgen rond 9.30 uur uit bed. Redelijk goed geslapen alle twee. Dick is zonder hoofdpijn wakker geworden. Dat zou erop lijken dat de hoogteziekte een heel eind over is. Nou, laten we het hopen.
Na het douchen en de was afhalen van het dak van het guesthouse (aku tonpa family guesthouse) zijn we met Maria en Jon gaan ontbijten bij Nomad Cafe. Een gezellig cafeetje waar ze vegetarisch en biologische gerechten serveren. Daarna een beetje door de achterstraatjes gelopen in de buurten waar geen toeristen zijn.
Daarna ff wat gerust en toen zijn we naar de Sera Temple gegaan, zo'n 4 km buiten de stad. In deze tempel zijn verschillende kapellen. Ze zitten verstopt in en achter verschillende binnenplaatsjes. 1 tempel was nog in “aanbouw”. Een Tibetaan heeft er het een en ander over verteld en we mochten foto's maken. Erg leuk om te zien. Over 20 dagen moet het af zijn...
Het schilderen van de afbeeldingen wordt niet door monikken gedaan,hoewel het wel monikkenwerk is! Daarna op zoek naar de Debating Courtyard. Hier debatteren de monikken dagelijks met elkaar van 15 – 17 uur. Het is erg indrukwekkend om te zien. Helaas helaas, vandaag zat het er niet in. De monikken hebben vrij op zondag. Jammer jammer. De entree voor de tempel was best wel hoog voor chinese begrippen. We hebben gevraagd of we morgen een nieuw ticket moesten kopen om terug te komen. Maar nee hoor, op ons ticket is iets geschreven. We mogen morgen gratis terug. Dit is echt een belangrijk verschil met Chinezen. Een chinees zou dat nooit gedaan hebben. Gewoon dokken jullie!
We gaan morgen dus terug.
Vanavond gaan we het Potala bij Night bekijken. Ik denk niet dat we er goede foto's van kunnen maken, maar we zullen het wel proberen.
Morgenochtend vroeg naar het Potala om vouchers te halen voor de volgende dag. Dan pas kun je echt het Potala Paleis in....

Dit was het tot zover, we drinken ons bakkie thee op en gaan dan een happie eten.
Tot de volgende keer weer. Dan plaatsen we ook de foto's!!!!

Veel liefs Dick en Irene

• 30 September 2007 - 11:00

Heidy:

Hey, de lange reis zit er weer op. Lekker na 2 dagen treinen weer een normaal bed om te slapen. Ben benieuwd hoe de EBC-ervaring zal zijn, we gaan het horen.
    Carola en Johan het vertelden dat jullie daagjes samen heel leuk zijn geweest, dat we ons geen zorgen om jullie hoefden te maken! Pffff... gelukkig maar.
    Veel plezier de komende dagen en we horen wel hoe het is geweest op de EBC!! XXXHeidy en co

• 30 September 2007 - 13:24

Margreet:

wat is EBC eigenlijk?
    ik vermoed everest base camp of niet?

• 01 Oktober 2007 - 07:27

Heidi:

He wereld reizigers,

maar goed dat jullie al aardig wat gewend zijn, want dat klinkt niet gezellig, hoofdpijn e.d. op zo`n hoogte. Lijkt me trouwens ook wel leuk dat je toch weer nederlanders tegen komt, waar je ook zit. Je hoort ons niet zoveel, maar we denken wel veel aan jullie. Veel plezier en we lezen het vervolg weer.
    liefs Heidi en Patrick

P.s. Faithless was ook erg gaaf, vooral toen ze op het laatst een kwartier We come 1 speelde, kippenvel!

• 01 Oktober 2007 - 14:01

David En Eveline:

Hee stalkers...
    Iets beter onze berichten lezen, want wij zitten nog tussen de hippies in Dali. Wij vliegen (budgetreizen) 12 okt. naar Lhasa vanuit Zongdian, de jeep bleek te duur...en gaan dan hetzelfde als jullie doen...laat even weten waar jullie geboekt hebben.
    Heel veel plezier en niet teveel aan de diamox, kan beter afdalen!!! (misschien beetje moeilijk daar)
    groet David en Eveline

• 02 Oktober 2007 - 05:39

Jennecke En Demian:

Hi,

Ben benieuwd naar jullie EBC verhaal, kon jullie bericht niet helemaal aflezen, misschien het internet in NEPAL?
    Net terug van Annapurna trek, hadden alleen maar regen en bewolkt, dus geen uitzicht, echt balen. Jullie moeten maar voor ons kijken, haha!
    We hadden een gids, een topper, erg grappig, en weet veel te vertellen.
    Je kunt direct contact met hem opnemen (zonder tussenkomst van de travel agency = veel goedkoper)hij wil graag weten wanneer jullie aankomen in Nepal en wanneer je de trek wilt doen (en welke trek), hoeveel dagen, etc.
    Zijn e-mailadressen zijn: guide_nepal@hotmail.com of damber_khaddka14@yahoo.com
    beste is om beide adressen te gebruiken. Vanuit Nepal kun je hem ook bellen: 98041819458

Wij hebben USD 500 betaald voor 10 dagen trekking voor 2 personen, incl transport, eten, drinken, slapen en guide en toegangsticket. Maar dit was via de agency.
    Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen!
    Je kunt me ook mailen via:jennecke.stradmeijer@gmail.com
    Ik hoop dat jullie mooi weer hadden op EBC!

Groetjes,
    Demian en Jennecke

• 02 Oktober 2007 - 05:43

Jennecke:

even voor de zekerheid, zie dat e-mailadressen niet helemaal lekker te lezen zijn maar zit dus underscore tussen guide en nepal en damber (zijn voornaam) en khadka wat ik overigens verkeer dgeschreven heb zie ik nu, moet zijn: damber_khadka14@yahoo.com

Groetjes,
    Jennecke