Isan, waar ligt dat dan??? Noord Oost Thailand - Reisverslag uit Phimai, Thailand van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Isan, waar ligt dat dan??? Noord Oost Thailand - Reisverslag uit Phimai, Thailand van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Isan, waar ligt dat dan??? Noord Oost Thailand

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

24 Januari 2008 | Thailand, Phimai

Hallo allemaal, nog even een updeet voor we nog dieper de Isan in trekken...

Zaterdag 19-1 dag 194:
Na het ontbijt met weer heerlijk bruin boord, op naarde weekendmarkt, daar is echt alles te koop. Irene heeft een nieuwe bikini gescoord voor 3,5 euro, de andere was verkleurd doordat ze op een nieuwe sarong was gaan zitten die nogal af bleek te geven). Verder is er een dierenmarkt en souvernirs, kleding, dingen voor in huis etc. Groot!!!!! Er schijnen vissen en hanengevechten plaats te vinden, maar dat hebben we niet gezien (zitten we ook niet echt op te wachten). Verder zijn er mini-eekhoorns te koop en hondjes, konijnen, cavia's en veel spullen voor de dieren (mandjes, riemen, hele winkels met kleertjes voor de hond!). Over het algemeen zien de beestjes er erg goed uit, niet te vergelijken met de markt in Antwerpen bijvoorbeeld. De meeste beesten zitten in schone en ruime kooien en soms zelfs in winkeltjes met airco.
Na het slenteren over de immens grote markt met de skytrain en boot terug richting het hotel.We wilden eerst een tussenstop maken bij het orienthotel aan de rivier (terras zag er erg gezellig uit), maar doordat Dick een korte broek aan had en we een rugzak (voor de camera en laptop) bijhadden, werden we geweerd. Belachelijk, discrimintatie!!! Uiteindelijk toch gegeten aan de rivier en heerlijke wijn gedronken, in een iets minder maar dus ook goedkoper restaurant. Op tijd gaan slapen, paar nachten al slecht geslapen van Lariam denken we.

Zondag 20-1 dag 195:
Best lekker geslapen. Ontbijt (bruin brood met kaas) taxi naar het busstation en toen 2,5 uur bussen richting NP. Gewelddagige films (engelsen) in het Thai's op tv in de bus + karaoke. Helaas kan ik geen thai's :)
Toen we dachten bijna op plaats van bestemmin te zijn vroegen we de chauffeur waar we eruit moesten. Die beste man kon geen engels en riep het meisje dat in de bus het drinken uitdeeld en de kaartjes controleerd. Zij begon ineens nederlands praten.
We keken of we water zagen branden. Dick dacht ineens dat hij heel goed thai's verstond, maar toen heb ik hem maar uit de droom geholpen.....
Het blijkt dat haar stiefvader Nederlander is. Grappig. Met een pick-up met banken achterin (sawngthaew) naar het hotelletje gereden wat we in gedachten hadden. Beetje/nogal ouwe troep, klein, bedompt en niet echt schoon. We hadden nog een adresje gevonden, stond in de lonely planet, en toen we uit de bus stapten stond er al een mannetje met een foldertje en een foto-boek van dat hotel. Het was 100 mtr. verderop. We zijn daar gaan kijken. Helemaal goed, grote kamer, schoon.
Het restaurant ook wel oke, redelijk lekker eten en ze organiseren tours door het NatuurPark. We hebben voor 1,5 dag geboekt, morgen een hele dag, de dag daarna van 15-19 uur. 's middags dachten we nog even te gaan zwemmen, zag er erg aanlokkelijk uit, maar 1 teen in het water en we kwamen eracher dat het water ijskoud was. Tja, en zo warm hadden wij het ook weer niet. Lekker met een zakkie chips aan het zwembad gelegen, gedouched en gegeten. Na het eten de route voor de komende dagen uitgestippeld. Woensdag gaan we weer verder.

Maandag 21-1 dag 196:
Met een groepje van totaal 8 mensen op “safari” geweest. We werden om 7 uur wakker gemaakt, ontbijten en om 8 uur vertrekken.
Met een soort busje de bossen in. Het park is mooi aangelegd, goede wegen, geen getoeter dus helemaal goed. We hebben voor de verandering onze “studentenkaarten” maar weer eens tevoorschijn getoverd, dit leverde een besparing op van 8 euro samen, bijna 1 overnachting!
Onderweg zagen we wat apen, gibbons en nog wat van dat spul. We hebben een uurtje of 3 door de bossen gelopen. Het was dicht begroeid en we hoorden veel geluiden van de beesten. Ze hoorden ons misschien wel maar door de dichte begroeiing konden ze ons w.s. Niet zien.
Opeens hoorden we een geluid, de vleugels van een hornbill (weet even het nederlandse woord niet).
Bij iedere slag omhoog of naar beneden hoor je een zwaar flappend geluid. Prachtig. Het beest vloog heel mooi door de lucht en landde in een boom. Nog voor de landing nam de gids de camera van Dick en kon een paar hele mooie foto's maken. (alle gidsen blijken zelf ook een Canon Camera te hebben, dus het maken van mooie foto's gaat hun makkelijker af dan ons op dit moment omdat we de camera nog moeten leren kennen.
Na het wandelen hebben we gelunched en een uurtje of 1,5 pauze gehad bij de waterval die ook in “The Beach” te zien is. (leek er nu niet echt op, doordat het het droge seizoen is is komt er nu niet zoveel water vanaf dan in het regenseizoen). Toch ff lekker gezeten. Daarna nog een eindje gaan rijden. Onderweg weg werd de gids getipt dat er ergens een olifant rondliep. Wij er naar toe. Daar aangekomen was het beest lekker van bamboe aan het eten, had niet echt last van ons (Stuk of 15 mensen inmiddels) die eromheen stonden, te wachten tot hij uit de bossen tevoorschijn kwam).
Sommige toeristen maakten nogal wat herrie, lekker kletsen met elkaar, kraken op het gras enzo. Toen kwam de olifant tevoorschijn en toen leek hij toch niet helemaal op zijn gemak. Flapperen met zijn oren en onrustig met zijn voorpoten. Toen de gids zei dat we terug moesten lopen, bleven sommige mensen gewoon nog even staan kijken, nog even een foto nemen. De olifant kwam recht op ons af, maar omdat inmiddels iedereen toch wel in de auto zat, vervolgde hij zijn weg naar de andere kant van de weg. We hebben hele mooie foto'skunnen maken omdat we zo dichtbij waren, maar het was ook wel spannend. Rond 19.30 waren we terug in het hotel. Douchen en wat drinken en eten en naar bed.
Op de kamer bleek dat ze de kamer hadden schoongemaakt, schone handdoeken, bed opgemaakt, water aangevuld etc. Dit zijn we niet meer gewend eigenlijk, echt luxe voor 10 euro per nacht!!!!

Dinsdag 22-1 dag 197:
Vannacht lekker geslapen. Het is 6 dagen geleden dat we de lariam hebben geslikt, dus daar kan het door komen (beetje uitgewerkt), maar... Dick las gisteren op www.nu.nl dat het slapen met een telefoon op je nachtkastje ook erg slecht is en inslapen en doorslapen kan belemmeren. Nou liggen wij altijd met de telefoon tussen onze kussens omdat we het als klokje gebruiken 's nachts en als wekker. Vannacht niet gedaan, dus misschien is dat het. We zullen zien. Het is vandaag in ieder geval weer Lariam-dag. We gaan kijken wat het doet als we het 's avonds innenmen in plaats van 's morgens. Misschien zijn we dan morgen overdag iets minder suf en slapen we vannacht goed. We zullen zien!!
Vanmorgen de was gedaan gij de 7-eleven langs de weg (er staan wasmachine's onder een afdakje, 1 was kost 40 Bath (ongeveer 80 euro-cent). In het hotel kosste 1 broek 20 bath, shirtje 10 of 15 etc. Dit is dus iets goedkoper. Het hotel bood wel aan om het in de tuin te drogen. Helemaal goed.
We hebben het dagboek van de reis op de laptop even compleet gemaakt (gekopierd van de website) en nu dus de website bijwerken. Druk druk druk. Dick leest het boekje van zijn nieuwe camera om er vertrouwd mee te raken. Lekker een beetje aanrommelen zo.
's Middags nog een tocht gedaan met een groepje vanuit het hotel. We zijn bij een Tempelgrot gaan kijken, wat wel leuk was maar niet echt spectaculair. Daarna, rond half 6, zijn we naar een maisveld gereden wat uitzicht bood op een grot waarin milioenen vleermuizen zitten die er rond 18 uur uitkomen, massaal. We hoefden niet lang te wachten voor we de activiteit bij de uit/ingang van de grot zagen. Na een paar minuten wachten begonnen de 1e vleermuizen uit te vliegen gevolgd door alle anderen. Nooit zoiets gezien zeg, en gehoord. Het geluid wat die beesten produceren door “alleen maar” massaal uit te vliegen. Het was prachtig. We hopen dat de foto's een beetje een beeld geven.
Eenmaal terug in het hotel gegeten met David en Eveline. Op tijd naar bed, morgen om 7 uur de wekker.

Woensdag 23-1 dag 198:
Door het busje van het hotel naar de bus in Pak Chong gebracht, welke ons in 1 uur naar Khorat (ook wel Nakhon Ratchasima genoemd) bracht. Daar hebben we afscheid genomen van David en Eveline welke nu richting Cambodja gaan. De bus die we het 2e stuk hadden, van Khorat naar Phimai was een echte bus waar de locals ook mee reizen. Grappig om dat weer eens mee te maken.
Na een uurtje bussen waren we in Phimai en het guesthouse was snel gevonden. We hebben een prima kamer voor 400 Bath (nog geen 8e euro) en het dorpje Phimai is ook leuk.
Eerst even wat rondgelopen, wat gegeten en gedaan. Toen een kleine siesta in de kamer en rond 16.15 uur naar de oude Khmer Tempel die in het midden van het dorp ligt. Doordat de zon onderging hebben we hele mooie foto's kunnen maken.
Om 18 uur ging het terrein sluiten dus zijn we nog even over de avondmarkt (voornamelijk eten en een beetje kleding) gelopen, wat gedronken op een terrasje waar 3 van de 4 personeelsleden travestiet of transsexueel is, echt lachen) en toen wat eten gekocht bij de 7-eleven (brood met kaas en een toetje, mmmm).

Dit was het voor nu. Tot de volgende keer weer!!
Liefs, Dick en Irene

• 24 Januari 2008 - 10:53

Sylvana:

Hornbill is toch een neushoornvogel?

Have fun there!

x Sylvana

• 24 Januari 2008 - 11:16

Margreet:

echt heerlijk he dat backpacken
    niets moet en bijna alles kan
    ideaal is die volledige vrijheid of niet?
    hoe lang gaan jullie trouwens reizen of hebben jullie dat nog niet besloten?

• 24 Januari 2008 - 12:54

Anja:

Lijkt me geweldig waar jullie nu zijn.
    Het klinkt elke keer leuker dat avontuur van jullie. Jullie klinken al als echte reis veteranen haha. Hou kun je ooit nog in dat keurslijf van werktijden en dat gejaag hier in Nederland?
    Komen jullie trouwens dit jaar nog naar Holland terug voor bezoek, of had Peter dat verkeerd begrepen? Dan kunnen we de drop , kaas en pindakaas klaar zetten!
    De schoenen worden nog steed gedragen dus het was zeker geen miskoop. Eet jij nog maar lekker een bruin "boordje"( zie bovenaan je tekst haha) Die hornbil is dat geen pelikaan?

Groetjes en pas op voor overstekende olifanten..........

• 24 Januari 2008 - 15:52

Klara:

Fijn weer even iets te lezen, het park bezoek vind ik heel leuk te lezen.Ook weer leuke foto's.Ik heb geen idee wat een Hornbill is,en doe geen gokje ga het eerst proberen te achter halen.Leuk he dat de Chineess schoentjes nog steeds door Wout geschouwd worden Anja is er ape trots op!
    Heb het goed samen,liefs Pa en ma.

• 24 Januari 2008 - 17:45

Marco:

He die dick en zussie , dat zag er weer gezellig uit. Hee , doe rustig aan en we spreken elkar weer.

• 25 Januari 2008 - 18:43

Ma+Pa De Rooij:

Fijn om jullie verhaal en die prachtige foto's te zien fijn om jullie stem te horen,en erg leuk was de kaart,die vanmiddag bij de E-mail zat. Altijd weer leuk om wat van jullie te horen. Morgen(zaterdag) gaan we naar Rotterdam. We zijn uitgenodigd door Hannah,om te gaan chinezen. Hier alles goed,op een paar kleine mankementjes na.Nog een beetje verkouden,en het wil nog steeds geen winter worden.Die zwermen vogels op deze foto's,zijn dat spreeuwen? Daar hebben we er hier ook zat van.Ad Peelen is ook een beetje grieperig.Hij is de enigste niet denk ik. Er is trouwens een griepgolf in aantocht volgens de berichten. Blijf daarom nog maar een poosje in de zon,en geniet maar verder.Groeten uit een koud Werkendam.Hou-doe!!!!

• 26 Januari 2008 - 08:06

Hanneke /Andrea:

Heee,mooie momenten weer meegemaakt met z'n alle, gaat beetje beter met gezondheid? ,hou het allebei in de gaten ,he.
    Gelukkig de foto`s worden steeds beter ,
    ;-) mooie foto van de tempeldoorgang.foto 035 word een mooie foto voor in het nieuwe huis.... Was indrukwekkend denk ik wel al die vleermuizen te zien vliegen,is ook een mooi land Thailand tot nu toe?Wat een vreemde vogels jullie onderweg allemaal tegen komen zeg..... Dick waarom dragen jullie die beenbescherming daar ? is tegen de insecten of zo ? Ik zie dat jullie aardig boven de mensen daar uit steken qua lengte ....
    echt leuk om te lezen die verhalen over het reisgebeuren op zich ,hier in Brabant begint men ondertussen al warm te lopen voor het carnaval,....Dat barst eind volgende week weer los.Het marktgebeuren is wel heel kleurrijk om mee te maken qua kleding en ook met hun specerijen etc....Eten jullie nog af en toe vlees of hou je het weer ff vegetarisch? Kan ik me wel voorstellen als je dat zou doen.Nou lieverds was weer leuk om jullie te lezen en..? geniet ze maar weer:-)liefs uit Breda ..
    Hanneke/Andrea

• 27 Januari 2008 - 16:26

Gonnie :

Hoi luitjes begin je nederland dan toch te missen? 3 x gelezen over bruin brood met kaas??? verder erg leuk om nu weer wat kennis over thailand op te doen.
    En best fijn dat andere mensen even op zoeken wat een hornbill is. Leonardo zeker niet gezien he on the beach??? jammer gr Gonnie

• 29 Januari 2008 - 10:46

Natasja:

Hallo!
    Leuk verhaal, Thailand komt in ieder geval een stuk vriendelijker over dan India, maar goed ik denk dat elk land zijn charmes heeft. Zo ook natuurlijk het Brabantse land, waar vrijdag het carnavalsgebeuren losbarst. Ben volgende week op de woensdag na lekker de hele week vrij, kan er dus van genieten en ook nagenieten!
    Wat een hoop vleermuizen zeg, lijkt me erg apart om te zien (en horen!!)

Geniet maar weer verder, lekker slapen en zo zie je maar weer dat zoiets simpels als bruin brood met kaas een ware delicatesse kan zijn, hahaha!

Groeten, Natas (en co)