6 t/m 8 juli 2007; Rusland, St. Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu 6 t/m 8 juli 2007; Rusland, St. Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

6 t/m 8 juli 2007; Rusland, St. Petersburg

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

08 Juli 2007 | Rusland, Moskou

Hallo > zdrast-vuy-te <

Hier ons eerste berichtje van onderweg. Er is al heel wat te melden kunnen we wel zeggen.
Nadat we de dag ervoor hadden besloten om eerder te vertrekken, zijn we vrijdag eerst op pad gegaan met de pa's en ma's en tante willie en wel naar Eindhoven.
Om 14 uur begon daar mijn diplomauitreiking voor het HBO-V. Het was allemaal goed geregeld, koffie vooraf, corsage opgespeld en vast een beetje kletsen met medestudenten en (ex)collega's.
De middag werd aan elkaar gepraat door een docent, deed het gezellig en met humor. Dat is dus al goed. De uitreiking van de diploma's volgde nadat door iedereen de eed (belofte van geheimhouding) was afgelegd (mag ik dit nu wel zeggen dan??).
Aangezien ik op meisjesnaam geregistreerd sta op school was het even wachten tot ik mijn diploma kon halen. Eerst heb ik bij Nancy haar verpleegkundigespeld opgespeld. Joehoe, een eerste mijlpaal! Eindelijk was ik aan de beurt, Nancy speldde bij mij mijn speld op en toen mocht ik mijn diploma in ontvangst nemen. Nou ja, dat dacht ik. Wat bleek......... In plaats van mijn voorletters (IJ.D) goed te schrijven, stond er nu op de papieren IJ.D.J. .J>>>>>>>> een hele vreemde constructie dus. Helaas helaas, ik moet wachten op nieuwe exemplaren, want de tenaamstelling moet wel goed zijn natuurlijk.
Inmiddels ging de klok richting 15.45 uur en was het tijd om te vertrekken richting het station. Ondanks de "Tom Tom" van mijn vader, zijn we er toch gekomen!!! Pfff. Treinticket kopen en naar het perron. Hele aanhang mee, dat was lief, maar maakte het afscheid er op dat moment niet makkelijker op. Jaja, er is een traantje gevloeid, wel 5!!! Tot die tijd had ik het nog "recht" kunnen houden. Hop hop, snel de trein in, laatste zwaai en een laatste snik, mijn tissues uit de rugzak gehaald, paar keer flink adem halen en... op naar Brussel.
Eenmaal onderweg waren we blij en opgelucht, maar ook moe en we vonden het onwerkelijk dat we nu ineens onderweg waren. Dit was het moment waar we dus 1,5 jaar naartoe hebben geleefd. Op dat moment werden we ons bewust van hoe moe we eigenlijk waren. al die maanden van voorbereidingen, afstuderen, de laatste week nog het megagoede afscheidsfeest, huisje ontruimen etc...... Maar... een heel goed gevoel.
In Brussel naar het Ibis hotel gegaan, wat gegeten en een biertje gedronken ter ere van mij diploma. Gezellig en rond 22.30 uur naar bed! Pfff, moe moe moe, en geslapen als roosjes.
De volgende morgen naar het vliegveld. Het was druk, inchecken duurde lang en wat bleek, de bagagebanden waren stuk. Ja hoor, hebben wij. (we hoorden dat de mensen van de bagage de dag ervoor hadden willen staken; nu staakten alleen de banden. De rugzakken (in knalgele flightbags gehuld) moesten ergens langs een kant blijven staan. Nog even gewacht op een kruier, maar die zagen we zo snel niet. "het zou vast goed komen".
Op naar de paspoortcontrole en de douane. Alles oke.
We konden rond 10.45 uur aan boord. Daar hoorden we dat er nog gewacht moest worden op 30 st. bagage en daarom zouden we later dan 11.05 vertrekken. 11.35 uur was het zover. Hup, naar Rusland!!! Lekkere stoelen in het vliegtuig moet ik zeggen, lekker zacht en heel veel beenruimte. De "service" was B-light, dat betekend dat je geen maaltijd of drinken krijgt maar dat je dat moet kopen. Dit verklaarde de goedkopen ticket's. Geen probleem hoor, wij gaan onderweg!!!
Na een goede vlucht landden we na ongeveer 2.45 uur in St Petersburg.
Onderaan de vliegtuigtrap en in het gebouw werden we "verwelkomd" door een soort "starsisters". (helaas geen foto van gemaakt, maar hoogblonde meisies die wat betreft make up de hele DA leeg hadden geroofd en een blik in ogen die op onweer stond! Wij lachen!! hahaha)
Eenmaal daar naar de douane, entree- en exitformulieren invullen. helemaal goed. Hop naar de bagageband. Wachten wachten. Tja, je raad het al... geen bagage...Grr.
Formulieren invullen, tot 2x fout! ja hoor, zet het er dan duidelijk neer.
Door de "green chanel" (bleek een 2 meter lang gangetje te zijn waar je toch perse door moest) naar de "lost en Found office". Helemaal lachen. 3 chagerijnige beambten die de formaliteiten moesten afhandelen. Het duurde wel even allemaal. Ondertussen was er een russisch kind van een jaartje of 1,5 klem komen te zitten tussen de rugleuning en de zitting van een stoel. Geen beweging meer in te krijgen. De dames (moeder, tante??) geprobeert het kind te bevrijden, maar het lukte niet. Uiteindelijk, na 10 minuten, zijn een belg en wij ons er mee gaan bemoeien. Kind rechtop gezet en door de stoel heen getrokken. hehehe, dat was alles.!!! het jong stopte acuut met het zachte huilen, dus stoer was ze wel. Natuurlijk geen bedankje van de dames, maar ja, ons eerste goede ding zat erop. (we hebben eerst wel hard moeten lachen hoor, hoe ze het kind er probeerde tussenuit te krijgen en geen bemoeienis van anderen wilde.... tot we het niet meer aan konden zien dus en zelf maar aan het kind begonnen te trekken.
Nou, de formaliteiten duurden ook even, niet echt gezellig daar, dick wilde nog even zeggen dat ik jarig was die dag, maar aangezien we dachten dat dat niet in dank zou worden afgenomen toch maar achterwege gelaten....
Op naar de stad, om jawel, tandenborstels, tandpasta, onderbroeken, douchespul en dat soort gedoe te kopen. Immers, sinds ons vertek uit nederland hebben we alleen elkaar, 2 dagrugzakjes en onze backpacks. Tja, nu die laatste wegvielen, bleef er weinig over moet ik zeggen.
In de stad was het nog niet eenvoudig om een supermarkt te vinden. Bij navraag hoor je alleen: "o, i dont speak englisch". Uiteindelijk waren we rond 21 uur in het Hostel. Dat ligt in een achterafbuurtje. Inchecken en op zoek naar eten. Inmiddels was het 21.30 uur (hier, bij jullie dus 19.30 uur) en we begonnen al wat knagende magen te krijgen.
We hebben heerlijk gegeten, een pizza en Heineken; om mijn verjaardag te vieren. Daar was nog weinig van gekomen i.v.m. dat gedoe op de luchthaven enzo.
Rond 01.00 uur (wat drankjes bij een vaag "Grieks" tentje en rondlopen later zijn we naar het hostel terug gegaan. Daar was het nog een drukte van belang met joelende russen (incl. huilende baby's). We sliepen op een dorm. (kamer met 5 bedden). We hadden ons het stapelbed al toebedeeld en in 2 andere bedden lagen al mensen (ja, je gaat er ook niet zomaar bijliggen). De kamer was erg benauwd, we moesten met onze kleren aan slapen (o.a.door de afwezigheid van het pas gekochte "slaapjurkje")
Uiteindelijk sliepen we rond een uurtje of 02.00 uur).
Vanmorgen al vroeg door dick wakker gemaakt, 07.00 uur. Die wilde douchen en de spullen lagen bij mij in bed. Rond 7.45 ook maar eruit gegaan en op pad > ontbijt en op naar de stad om te bellen naar het vliegveld over de bagage en evt. kleding te kopen (gaat toch stinken als je rondloopt en slaapt in je kleren).
Eten was niet makkelijk te vinden rond 9 uur, dus op naar de Mac. Ook een internetcafe was moeilijk, bellen kon alleen met een telefoonkaart, maar niemand weet waar je die kan kopen. Er zijn ook munttelefoons, maar niemand die geld wil wisselen. Grrrr... Uiteindelijk een telefoonwinkeltje voor mob. telefoons ingestapt om te vragen voor telefoonkaarten. Hadden ze ook niet. Dick kreeg het lumineuze idee om te vragen wat een simkaart kost. Nou, " euro" Past die ook in mijn mobiel? "wil ik wel proberen".
Nou, dat was dat. Inmiddels in het bezit van een russisch telefoonnummer en we koden gaan bellen naar het vliegveld.
Ze vertelden dat onze bagage vanavond w.s. rond 19 - 20 uur op het vliegveld is. Joehoe!!!!! (met een lichte -als het maar waar is-ondertoon, dat wel).
We zijn er eerst maar een colaatje op gaan drinken...
Dick zegt dat hij de hele dagt naar zijn rugzak gaat kijken en om het uur andere kleding aandoet, om te laten zien dat we echt wel meer hebben dan wat we nu aanhebben, hahaha.
Nu zitten we dus hier, bij Cafe Max, waar ze mega veel computers hebben. ff email gechecked en de website. Leuke reacties weer allemaal, hou vol hou vol!! heel leuk om te lezen.
Straks gaan we ff met een bootje door de kanalen varen (dick zijn hobby "op vakantie") en kunnen we ff relaxen! fijn fijn fijn.
Vanavond op naar het vliegveld en hopelijk onze knalgele flightbags aanschouwen!!! Vanavond lekker douchen en slapen in een 2-pers. kamer. ook wel fijn ,zonder gesnurk van vreemden!

Ik wil iedereen nog bedankten voor de sms-jes en de emails met felicitaties! Erg lief en dat maakte de dag ook weer heel bijzonder!!!

Voor wie wil sms-en: hier ons russische telefoonnummer:
(landennummer is als het goed is +7, maar check het even)
+7 905 210 71 74

Dit was het voor nu, update van 6 t/m 8 juli; 13.00 uur
Tot de volgende keer maar weer.
Geniet(!!!!) van het zonnig weer daar (van "bevallige" nicht Anja vernomen dat de hemel is gestopt met huilen sinds wij weg zijn (mooi voor jullie, hahaha).

Liefs vanuit een halfbewolkt St. Petersburg, 24 graden,

Dickie en Ireentje

  • 08 Juli 2007 - 09:47

    Marco En Jeanette:

    zo zie je maar,nog maar net van huis en gelijk al avontuur. Kunnen jullie alvast een beetje inkomen ,wat betreft het inproviseren .Want dat zal vaak moeten gaan gebeuren de aankomende jaren.
    i.i.g veel succes en plezier gr marco jeanette soraya en marco

  • 08 Juli 2007 - 09:48

    Marco:

    en romany natuurlijk

  • 08 Juli 2007 - 09:54

    Anja:

    Het is wel een turbulente start zeg! Maar het komt vast goed. Vanavond zijn jullie gewoon weer in bezit van de felbegeerde gele rugzakken. Hopenlijk met inhoud! Nu op zoek naar onderbroeken! Zit er geen perestrojka zeeman op dat "Boris Jeltzinplein"?
    Ik zei het toch al lekker slapen in die laatste week, wie weet waar je voorlopig moet pitten haha. Alles goed hier.

    Beterschap aan het "tosti stoel kindje"

    Groetjes.........
    ( ps. het zonnetje schijnt vandaag weer!)

    GENIET en slaap lekker vannacht.

  • 08 Juli 2007 - 09:55

    Pa En Ma Vos :

    Heb je Website gelezen . Kan haast niet terug schrijven want hij wil het niet op de site zetten. Probeer het nog een keer.
    Groetjes Pa en Ma.

  • 08 Juli 2007 - 09:58

    Pa .:

    Nu deed hij het weer zoals je ziet.
    Ik hoop dat het nu ook weer lukt en dat je de Backpacks snel terug hebt.
    Zo zie je maar weer dat je diploma al gelijk van pas kwam om dat kind te redden uit die stoel.
    Prettige dag nog en ik zal je tel.nr. in mijn mobiel zetten.
    Groetjes Pa.

  • 08 Juli 2007 - 12:53

    Fam.A De Rooij.:

    Bedankt voor dit mooie verslag.Jullie hoeven je niet te vervelen lees ik.
    Geniet en zorg goed voor elkaar.
    Groeten uit Werkendam.

  • 08 Juli 2007 - 14:29

    Klara:

    Het lukt me voor de vijfde keer niet ,nogmaals.Prachtig verslag genieten maar.Profitieat met jullie eerste hulp operatie.liefs ma

  • 08 Juli 2007 - 18:27

    Traveljunk Leo:

    Hoi Dick en Irene,

    Wat gaaf dat jullie reis is begonnen! Irene: nog gefeliciteerd met je HBO-V diploma.Jullie eerste verhaal komt me erg bekend voor........ Ook wij waren op de eerste dag van onze wereldreis een rugzak kwijt. Als jullie de komende reis exact hetzelfde gaan beleven als ons, dan wordt het een fantastische reis (wel even oppassen in Indonesie ;-))
    De beloofde link is op onze site (www.traveljunkies.nl) geplaatst.

    Ik zal de link regelmatig zelf gebruiken om jullie te volgen. Veel reisplezier toegewenst door Traveljunk Leo.

  • 09 Juli 2007 - 07:15

    Sylvana:

    Irene gefeliciteerd met je verjaardag! Klote van de bagage, maar gelukkig dat jullie toch kunnen genieten van de eerste indrukken van het mooie Rusland... Ik wens jullie alle geluk!
    En rust lekker uit he :)
    Groetjes, Sylvana

  • 09 Juli 2007 - 10:09

    Nick En Anja:

    Het spannende avontuur is al gelijk begonnen! Lijkt me toch vreemd om tussen andere mensen te moeten slapen! Ben benieuwd hoe het verdere avontuur gaat.
    Liefs

  • 09 Juli 2007 - 14:56

    Nel Kolthof-den Boer:

    hallo dick en irene, zomaar een reactie van je nicht!!!Je vader(oom thys) en je moeder (tanta klara) weten dat ik jullie volg op de site. Ik had het vorige week ook al geprobeerd maar het mislukte iedere keer. Ik wens jullie een hele mooie wereld reis en pas goed op elkaar.
    Groetjes uit opmeer; je nicht nel.

  • 10 Juli 2007 - 07:47

    Anneke:

    hee meis, eindelijk is het dan zo ver. het moment waar jullie zo lang op hebben gewacht. ik wens jullie veel plezier en hoop dat alles goed gaat daar. ik denk aan jullie!!!
    liefs oe collega an

  • 10 Juli 2007 - 14:51

    Heidy:

    Ha zussie en Dickie,

    Mis je al wel een beetje hoor... Zo stil zonder de telefoontjes van jou.
    Hoop dat jullie het goed maken, veel leuke dingen zien en interessante mensen ontmoeten.
    En dat de reddingsactie éénmalig is geweest....

    De postverwerking gaat ook prima dus jullie hoeven je nergens zorgen om te maken.
    De zomer hier is ook op komst, wij zijn ook aan het aftellen. Nog 10 nachtjes slapen.......

    Have fun!
    Kus van ons allemaal
    XXX

  • 16 Juli 2007 - 15:06

    Margreet:

    helaas ben ik gister thuis gekomen van mijn zeilvakantie, maar ideaal dat ik nu lekker indirekt mee kan reizen met jullie
    hartelijk bedankt daarvoor
    Irene alsnog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick en Irene

'Qua Patet Orbis' (zo wijd de wereld strekt) Dit was hoe we ons voorstelden voor we aan onze reis over (een deel) van de wereld begonnen... Wij zijn Dick en Irene. We hebben begin 2006 besloten dat we een wereldreis willen maken. Sindsdien hebben we veel tijd aan de voorbereidingen besteed. We hebben een globale route gepland en zijn ons gaan inlezen in boeken en op websites van andere globetrotters. Als je vragen hebt, reageer gerust. Dit kan via de website op via dick.irene@gmail.com Groetjes, Dick en Irene

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 313465

Voorgaande reizen:

16 September 2011 - 09 Oktober 2011

We mogen weer...

18 April 2010 - 25 April 2010

Irene gaat klaslokalen bouwen in Zuid Afrika!

09 Oktober 2009 - 01 November 2009

En daar gingen we weer...

07 Juli 2007 - 04 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: