Arriving Beijing - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Arriving Beijing - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Arriving Beijing

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

11 Augustus 2007 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien kunnen we het volgende land op ons lijstje bijschrijven. Eigenlijk dus de 4e sinds vertrek, Belgie meegerekend. Jajaja, het gaat hard.
Gisteren zijn we met het vliegtuig van Ulan Bator (of hoe je het ook schrijft) naar Peking gevlogen. Goeie vlucht, ruim 2 uur. Toch beter dan 34 uur treinen, voorals wanneer je ingewanden nog niet helemaal gekalmeerd zijn.
OP het vliegveld van Taijin (100 km ten Z-O van Peking) aangekomen, zou daar een bus klaarstaan. Nou, NOT !!! Grrrr. Heeft een Italiaan die in hetzelfde schuitje zat als wij en nog 6 anderen, nog geprobeerd te bellen naar de organisator in UB, Mongolie, maar ja, helaas pindakaas; we moesten zelf maar kijken.
Uiteindelijk zijn we met behulp van een heel zenuwachtige politie-agent (jong manneke die zo zijn best deed op het Engels) aan 3 taxi's geholpen voor 10 mensen. Die taxi's hebben ons naar het 20 km verderop gelegen Taijin-railwaystation gebracht. Dit kostte in totaal 43 yuan, dat is zoveel als....... 4 euro. Tja, dat zou aanvankelijk voor 1 taxi zijn, maar goed, die andere 2 waren ook ineens weg, zonder te betalen dus.
Het plan lag er om met z'n 10-en met de trein naar Peking te gaan. Staat daar toch een man die verzekerd dat dat n iet gaat lukken op dat uur van de dag... en later ook niet.
Bood voor ons 10-en een taxi (weer 3) aan naar Peking, 100 km verder, 1,5 uur rijden en dat voor 70 Yuan (wisselkoers = 1 euro = 11 yuan). We mochten ook in dollars betalen, gelukkig. Want ondanks het schitterende internationale mini vliegveld van Taijin, kon daar niet gepint worden. (lekker handy!)
Ff rekenen dus.... de grote baas, die zelf niet mee reed, zei dat we voor 10 dollar p.p naar Peking gebracht konden worden. Nou, dat is goed natuurlijk, voor zo'n lange rit.....
Wij passen en meten met koffers en backpacks en daar gingen we.
Lekkere auto met airco, dus alles goed. De misselijkheid was er nog een beetje, dus ik was wel blij. Het is zo'n 30 graden hier en behoorlijk vochtig, dus als je al misselijk bent......
Afijn. Na een half uur komen we in de file. Een groot ongeluk gebeurd. Jammer, airco uit, maar 3 kwartier later konden we weer onderweg.
De mannen, de 3 taxis dus, reden lekker afwisselend, wat baan betreft dan. Allen de gevarenlichten aan om in "kolone" te rijden.. van links naar rechts (lees vluchtstrook, die gebruiken ze dus ook) en dan lekker zigzaggen tussen vrachtwagens (het leek de film "speed"wel).
Eenmaal in Peking konden de mannen de weg niet vinden. Je zou denken, toch niet zo moeilijk, vlak bij het plein van de Hemelse Vrede, maar dat was te makkelijk gedacht. Communiceren met de chauffeur ging niet zo best. Zo hield ie bij hoog en bij laag vol dat niet in Peking de komende olym. Spelen zullen plaatsvinden!!! (hahaha, waar dan wel??) "No, No!" Duidelijk dus!!!
Ik denk nog, ga dan aan een inwoner van Peking de weg vragen of aan een taxichauffeur van hier, maar nee hoor. Het duurde wel 5 stops met onderling druk gewijs en geroep, voordat men tot deze oplossing kwam.
Uiteindelijk bleken we dan, na 3 keer in dezelfde straat, dat herkende zelfs Dick, toch in de buurt te zijn.
Wij eruit, laatste stukkie lopen. Oke, maar wel opschieten want het begint weer te borrelen denk ik..... En het duurde maar, warm, drukte. Zie ik op 2 meter een toilet. Gelukkig.... het 1e hurktoilet, zonder papier (maar dat had ik mee) maar met een deur... Pfff.
Nou, naar buiten. Nog steeds een gedoe met de chauffeurs over jawel... het geld.
Nee, het was geen 10 dollar p.p. (dat "dachten" wij alle 10 verkeerd). Er was duidelijk 17 dollar p.p afgesproken.... Grrrr. Dit schijnt een bekende chineese truc te zijn. Eerst iets afspreken, dan erop terug komen... lekker hoor.. Heel gedoe. Via de mobile telefoon van de chauffeur heeft Rob (je weet wel. van de fam. de Vogel uit Mongolie) zich flink kwaad gemaak naar die babbelaar die de prijs met ons afgesproken had. Uiteindelijk hebben we ge-tienen onze koffers en backpacks gepakt en zijn gaan lopen.
We liepen recht het toeristische straatje in waar we moesten zijn Hostel was al gereserveerd, dus dat was fijn, voor mijn arme lijfje met krampen en gedoe... Gelukkig zijn er in het toeristenstraatje veel openbare toiletten, die ondanks het lezen van de lonely planet, toch een openbaring waren. De nood aan de man en ik op een dames-hurktoilet met alleen maar.... schotjes ertussen. Maakt mij niet uit!! hahaha. Vuurdoop gehad.
Na 10 min. lopen arriveerden we bij ons hostel/hotel. De 2 pers. kamer in het hostel was vol. Hierdoor kregen we een luxe hotelkamer... ook goed, ik ga weer ff naar de plee.... Het is erg fijn dat we nu ff een gewoon goede kamer hebben met eigen bad/douche en toilet, tv, koelkastje etc.
We zitten hier voor 10 nachten in totaal (nog 9 te gaan dus) Hebben er eerst eens 3 nachten bijgeboekt.
Dick heeft 'het' nu te pakken. Ik ben vandaag een beetje aan het rommelen, eten opstarten, was wegbrengen, de "route" voor de komende weken met de "afspraken" die we hebben met deze en genen aan het bekijken.
Vanavond lekker minestronesoep op, jus -je erbij, cappiccinno na... kan niet beter. Zo nog wat boodschappen doen voor dick en dan lekker op tijd tukken.
Morgen zien we wel weer.

Er is een manier om goedkoop te bellen. Hij is bij pa Vos bekend (pa, misschien kan je dit ff in een reactie hieronder zetten).
ik heb nog een site gevonden:
Verder kan er ook via skype goed gebeld worden voor ongeveer 0,017 ct. per minuut. We hebben, w.s. zal dit niet vaak meer gebeuren, telefoon op de kamer.
Het telefoonnummer is 0086-10-51 95 86 58
Zowaar ik dit typ is het 20.10 uur, dus volgens mij 6 uur later dan bij jullie (Carola, je had gelijk hoor!!!)
Rond 23 uur zullen we wel gaan slapen, 's morgens is de grootste kans ons aan te treffen op de kamer tussen 9 - 10.30 uur.
Ik zou zeggen, give it a try!
Dit was het.
De foto's, die van Mongolie, die komen nog wel, nu ff alle twee een beetje aansterken (letterlijk gaan bij-ten, de kilo's vliegen eraf, Sonja Bakker-en is er niks bij)
Veel liefs en een dikke kus
(natuurlijk ook namens Dick) Ireentje

• 11 Augustus 2007 - 13:15

George:

Hi travelers
    I hope you still like all that traveling
    To a old guy is is to much work
    Stay in one place for a wyle so you can rest up some wath
    the best of plesure from us

• 11 Augustus 2007 - 15:22

Joke En Ben:

hoi scheiters

Fijn dat jullie weer een plekje voor jezelf hebben.Rust maar goed uit na al de vermoeienissen.
    Wij zullen je nog proberen te bellen.
    jammer dat we niet online waren volgende keer beter.
    Sylvana komt vanavond laat in Dusseldorf aan en morgen gaan we naar haar toe.
    Je hoort nog van ons.
    Liefs Joke en Ben

• 11 Augustus 2007 - 20:12

KLara:

Hallo.
    Nog niet beter dus enDikkie ook in de lappenmand,maar goed uit rusten dan.Mag je al dietijd die mooie kamer houden?Vanmorgen Carola nog gezien. ze was voor zich zelf aan het lopen om 8.45.Later Joke gesproken die ging NWken maar met de midden groep.Wel fijn dat je nu niet zo land hoefde te treinen.De groeten van om Maarten en tante Catho,daar waren we vanmiddag nog even.Tot zo ver Liefs pa en ma.

• 11 Augustus 2007 - 21:20

Thijs.:

Hallo Dick en Irene ,heb je verhaal weer gelezen. LEUK wat je allemaal meemaakt (behalve de Poeperij natuurlijk).Als je bij Google TELEDUMP intoetst krijg je een Site waarop staat hoe je goedkoop kunt bellen.Dat was het voor nu , het is half twaalf en morgen moeten we er weer vroeg uit om 15 km te gaan Nordic Walken.
    Groetjes ook aan Dick.

Groetjes Pa.

• 12 Augustus 2007 - 00:18

Margreet:

beterschap gewenst

• 12 Augustus 2007 - 03:52

Riccardo En Liesbeth:

NIHAU Ireentje en Dick,
    Welkom in China! Wen er maar vast aan. Wij zijn dit weekend gearriveerd in ons nieuwe huis in Qingdao en druk geweest met spullen kopen. Logeerkamer nog in orde maken en You may be our guests!! Veel liefs, familieregosa@gmail.com

• 12 Augustus 2007 - 04:02

Liesbeth:

GOEDKOOP BELLEN: KIJK OP www.unicomtelecom.nl!! Voor China 0900 8888, keuze 1, bel 0086 en dan het telefoonnummer. China 0,03 cent per minuut vanuit NL. Succes.
    Groeten Liesbeth

• 12 Augustus 2007 - 08:16

Sylvana:

Handig dat het hostel al gereserveerd was. Wou nog even zeggen dat dat op Java totaal niet nodig is, plek zat daar! Succes met de schijterijen! Groetjes, Sylvana

• 12 Augustus 2007 - 10:19

Dick En Irene:

Bij deze de foto's.
    Het downloadprogramma kennen we nog niet echt, dus heeftie alle foto's door elkaar gezet, maar ja, met de tekst eronder is er wel wijs uit.
    We zijn opgeknapt gelukkig, dankzij Anti Biotica pillen. Maar ja, beter zo dan nog ziek op bed. Vandaag gaan we voor het eerst "chinezen", (voor de GGZ-ers, nee, niet net als "basen")Toedloe!!!
    Groetjes Dick en Irene

Groetjes Dick en Irene
    xxx

• 12 Augustus 2007 - 11:54

Klara :

Wat geweldig die fotoos(sorry voor het verkeerd schrijven)Op het paard heel leuk,met de vogel prachtig.Ook leuk de Nederlandse famie te zien die jullie reisgenoten waren.Ik ga nu de zon een poosje in en straks bij Heidy eten. tot de volgende keer. Liefs van ons.Ma.

• 12 Augustus 2007 - 13:45

Marline:

Schitterende foto's. Wat een andere wereld! Hoe is de geur daar in Peking? Ik weet nog van Hong Kong dat het overal naar de " chinees" rook!
    Groetjes, Marline van Drongelen.

• 12 Augustus 2007 - 14:44

Ma+pa De Rooij:

Een heel verhaal weer,leuk en bedankt.Hebben gisteren de gasten uit Nieuw Zeeland gehad. Waserg leuk,zijn in Sleeuwijk wezen eten.Vandaag zijn ze in Houten en morgen bij Theo en Lida in Montfoort. En,Allebei weer een beetje opgeknapt? Misschien denken jullie wel,waar bemoeien die W.dammers zich mee,maar blijf voldoende drinken hoor.En controleer die flessen water die je koopt of de dop er wel goed vast op zit en de fles dus niet door een of andere knoeier is gevuld.(een tip van oom Leen).Hij is ook in Mongolie Geweest.Hier alles goed,en lieve groeten uit W.dam.

• 12 Augustus 2007 - 23:22

Elma & Sjon:

Spetterpoep op een hurktoilet. Ai, ai, dat klinkt niet lekker. Hopelijk heeft jullie kamer nu een gewoon toilet, maar hebben jullie die minder nodig en raken de darmen gewend aan Azie.
    Genoeg te zien daar in Bejing dus houden we jullie niet verder op. Enjoy!

• 13 Augustus 2007 - 19:18

Chris En Marieke.:

Nou, ons internet werkt eindelijk in onze nieuwe toko dus kunnen we weer beginnen met volgen. Klinkt allemaal erg herkenbaar en ik wil je niet bang maken maar het zal niet de laatste keer zijn dat het toilet niet super comfortabel zal zijn. Zorg maar dat die kilotjes er af blijven want na 3 weken terug in Nederland zijn er bij mij al weer 7!! aan. Marieke blijft lekker op haar terug komst gewicht al valt dat niet altijd mee.

Veel groeten en we houden contact.

Chris.

• 14 Augustus 2007 - 19:26

Marco:

just like the movies ,sister

• 15 Augustus 2007 - 06:53

Johan En Carola:

hoi poepers,

Mooie foto's joh. Jullie vermaken je goed zie ik wel, en terecht, geniet ervan, je ziet zo veel mooi's en maakt de gekste dingen mee. We hopen dat jullie nu een beetje kunnen bij komen en weer helemaal op kunnen knappen zodat je weer sterk verder kant reizen.
    Tot snel, Vlekjes van Johan en Carola

• 16 Augustus 2007 - 08:42

ANJA PEURSEM:

TERUG UIT ITALIE EN VOOR ONS ZIT DE VAKANTIE ER WEER OP EN DE EERSTE WERKWEEK OOK.ALLES VAN JULLIE BIJGELEZEN,MOOIE FOTOS!HOPELIJK KNAPPEN JULLIE WAT OP EN KOMT DE INWENDIGE MENS WEER TO RUST.WE REIZEN OP AFSTAND MEE MET JULLIE !GR.ANJA PEURSEM

• 16 Augustus 2007 - 09:46

Fam. De Vogel:

Ha die Irene en Dick,
    Hoe gaat het bij jullie. Zijn jullie al weer een beetje opgeknapt. Heb jullie emailadres niet, dus kan alleen hier een berichtje op zetten. Hoor graag nog van jullie. Wij hebben besloten om totdat we vliegen hier in Beijing blijven, er is genoeg te zien en te doen.
    Groeten van ons alle vier.
    Rob Nicole Rebecca en Saraya

• 27 Maart 2008 - 12:52