china na 1 week - Reisverslag uit Beijing, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu china na 1 week - Reisverslag uit Beijing, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

china na 1 week

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

18 Augustus 2007 | China, Beijing

hallo allemaal,

Ik zie dat er al een bijna een week "radiostilte" is geweest, dus is het tijd voor een berichtje.
Na ons vorig bericht is ook dick goed opgeknapt. Welliswaar met medicijnen, (2 antibiotica tabletten) maar goed, het hielp.
Vanaf vandaag gaan we de data en de dagen dat we weg zijn bij de berichten zetten. Soms weten we niet meer wat we de dag ervoor gedaan hebben, dus zo maakt het het voor ons wat overzichtelijker...

Zondag 12-8 dag 38: zijn we naar de Temple of Heaven gegaan, in het zuiden van de stad, niet ver van ons hostel. Het was nog steeds goed warm, dus de taxi met airco deed goed dienst. Die heb je hier voor ongeveer 1 euro de 1e 3 km en daarna 20 eurocent per km. Dat kunnen we wel lijen....
Bij de temple of heaven waren eigenlijk weinig westerse touristen, dat viel ons op. We hebben de verschillende gebouwen bekeken en lekker op het gemakske in het park wat zitten drinken en een ijsje eten.
Na een paar uurtjes rondlopen zijn we weer terug gegaan naar het ho(s)tel, hebben wat gegeten en gepoold. Daar zijn we mee besmet, aangezien het dagelijks op tv is op CCTV5. Kunnen we op tv de kunst afkijken en maar oefenen...
's middags nog ff ge-msnt en foto's op de site gezet..
Op weg naar een terrasje werden door een flinke regenbui verrast. Zou je denken dat dat lekker de benauwdheid opheft... nou dat was niet zo, het werd erger..Wee hebben ook nog even geinformeerd voor een trein/vliegticket naar Qingdao, maar dat was moeilijk te regelen. Voor een vliegticket ben je gauw 200 euro kwijt, en de trein was tot de 22e niet meer te reserveren. Afwachten tot later dus.

Maandag 13-8 dag 39: zijn we naar de verboden stad geweest. Eerst ben je dan op het Tianamensquare, het plein van de hemelse vrede. Tot onze verrassing wilden 2 chinezen met ons op de foto. Jaja, zo speciaal zijn we dus schijnbaar. Wij meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook met hen op de foto te gaan natuurlijk!
De verboden stad is GROOT, erg indrukwekkend maar ook erg druk, Dick had hier last van, samen met de warmte. Overal rochelende chinezen, gillende kinderen en duwende mensen. Na een uurtje of 2 hebben we het voor gezien gehouden, zijn lekker rustig in een parkje gaan zitten, naar de verboden stad.

Dinsdag 14-8 dag 40: zijn we naar de stad gegaan. De grote departmentstores voorzien in kleding en spullen voor de expats, toeristen en de rijke Chinezen. Beetje rondgestieffeld en het e.e.a. gekocht. O.a. 4 baleno's. Tja, die zijn hier spot goedkoop, dus we dachten, doe er maar 4. Nee, het zijn geen suzuki's maar het zijn slippers. Vonden we zelf wel grappig.
In een andere winkel nog iets gekocht. Als je besluit wat je neemt moet je eerst met een bonnentje naar de kassa om te betalen en daarna mag je met een ander bonnetje je spullen komen halen. Ons bedag was 248 (= zo'n 24 euro). Staat er een meisje bij de kassa, pakt haar rekenmachientje uit de tas en typt 230 in. Nou, dat was dus een "koopje", we waren accoord. Ze gaat met een klantenpas naar de kassa en betaald voor ons ,met ons geld. Vervolgens zie ik op de kassa dat ze zelf maar 210 hoeft te betalen. We hebben haar becomplimenteerd voor de inventiviteit. Super snel geld verdienen zo, als is het steeds maar 2 euro. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!!!
In de middag nog even op een terrasje gezeten en 's middags naar de nieuwe Harry Potter geweest.

Woensdag 15-8 dag 41: zijn we naar de lamatempel geweest, de grootste tibetaanse tempel buiten tibet. Niet te druk, mooi om te zien. Een boeddha van 26 meter hoog uit Sandlewood gesneden. STaat in het Guiniss book of records.
Veel mensen bidden met wierrook, mooi ritueel om te zien. Komen er ineens 3 toeristen die op hun eigen eftelingmanier ook een soort van ritueel met de wierrook gaan doen. We hebben dit met plaatsvervangende schaamte aangekeken, tezamen met chinezen die die gasten ronduit uitlachten.
Verder hebben we nog gemaild met de treinreiswinkel over de mislukte transfer van het vliegveld naar peking, toen ik zo ziek was.
's middags zijn we nog naar de drumtower en de belltower geweest in de stad. We hebben een prachtige opvoering van slagwerkers gezien die vol overgave (not) op de drums liepen te rammen.
's middags zijn we op zoek gegaan naar "The hidden tree", waar ze belgische biertjes verkopn. Nou, dat was nog een heel gedoe.
Bleek de plaats in de lonely planet niet meer te kloppen. We hebben wat rondgelopen en na een poosje zagen we een internet cafe. Daar de site nog even gechecked: bleken ze verhuisd te zijn.
The Hidden Tree bleek nu op een nog moeilijker plek te zitten, maar heet nu the Tree. Uiteindelijk dus toch gevonden. Mega veel expats en toeristen, bijna geen chinees te bekennen. We hebben westmalle trippel (onze favo) en wat bitterballen op. Die laatste waren bijna echt. mmmm. echt ff genieten. Wie weet hoe lang het duurt voordat dat weer een keer kunnen eten.
Aan de bar met een amerikaan zitten kletsen, die was op studiereis en deed onderzoek naar het biergebruik van de chineze. Kon hij studiepunten mee verdienen, hahaha. Wist verder te vertellen de ze de afgelopen week door middel van het afschieten van "raketjes' in de wolken het konden laten regenen. Hierdoor werd de smog verminderd. Willen ze zo ook gaan doen tijdens de O.S volgend jaar.
Verder zijn ze nu met maatregelen bezig om de prive-auto's met even en oneven kentekenplaaten (de laatste) vier dagen om en om te laten rijden. Vandaag is de tweede dag, en het is goed te merken dat het verkeer een stuk minder is...

Donderdag 16-8 dag 42: hebben we in de hutong waar ons hostel is wat rondgelopen en rondgekeken. Waar ons hotel is is het nog lekker rustig. Hoe meer je de straat volgt hoe drukker het wordt. Knalharde muziek en boxen op straat met gesproken teksten, gek wordt je ervan. Bij ieder winkeltje, "have a look, is very cheap". Als je dan iets terug zegt in het engels dan weten ze niet wat je zegt en dan schrikken ze. Wel lachen...
We hebben een kompas/thermometer voor aan de rugzak gekocht (het kompas blijkt al erg nuttig!!) en 2 embleempjes (? schrijf je dat zo?) met de chinese vlag We hadden de Russische en Mongoolse al en willen onze rugzakken ermee behangen. Terug gekomen in het hotel hebben we de rugzakken geleegd en naar de laundry-service gebracht, waar ik een naaimachine had zien staan. Na een half uurtje zaten ze erop. Een hele goede klus hadden ze geklaard, eerst helemaal aftetekend voor het erop stikken. Bij het ophalen bleek alleen wel dat ze de chinese (hun eigen vlag dus) op de rugzak van dick op zijn kop hadden gedaan, hahaha, hilarisch toch? Toch maar zo gelaten, juist wel grappig..
Verder hebben we de treintickets naar Qingdao weten te regelen. We hebben een hardseat en vertrekken de 23e om 11.20 uur uit Peking en komen rond 17.20 uur aan. We gaan bij Liesbeth, Ricardo en Sofia op bezoek, ff een bakske doen.
Verder hebben we nog de route voor de komende maand een beetje gepland. Na Qingdao gaan we naar Hongkong, (28 uur treinen..) daarna naar Guilin/Yangshou waar we de 16e Johan en Carola ontmoeten. Daarna zien we wel weer.

Vrijdag 17-8 dag 43:
We hebben vandaag een mail van de treinreiswinkel teruggekregen over het gedoe rond vervoer van het vliegveld naar Peking. We hadden ons beklag gedaan over het feit dat er geen vervoer was voor ons en nog 8 anderen. Dit kwam ook nogeens helemaal niet uit, omdat we ziek waren op de dag van reizen. Dan kan je dat geregel er juist net niet bijhebben.
De Treinreiswinkel heeft contact gehad met het reisburo in Ulaan Bataar, Juulchin, en aangegeven wat onze klacht was. Juulchin geeft nu aan dat er een 2 bussen klaar stonden voor ik geloof 68 mensen en dat ze 40 minuten hebben gewacht en toen vertrokken zijn, ervan uitgaande dat iedereen in de bus zat.
Dit verhaal klopt helemaal niet. Er stond inderdaad een bus (1) maar die was gereserveerd voor een groep fransen. We hebben tot 3x gevraagd of het ook niet de bedoeling was dat wij daarin mee gingen, omdat er voor ons niemand klaar stond. Er werd tot 3x verzekerd dat wij echt niet bij die bus erbij konden. Na de 3e keer werden we zelfs scheef en met een chaggie blik aangekeken. Juulchin beweerd dus heel iets anders. Dit vinden we beslist oneerlijk.
We hebben de treinreiswinkel weer een mail teruggestuurd met deze info. We zullen volgende week wel horen wat en hoe...

Na deze mailperikelen zijn we naar de dierentuin gegaan, met daarbij het Aquarium. Het Aquarium was eigenljk mooier dan de dierentuin. Er werd een show mt dolfijnen en zeehonden/leeuwen gegeven. Leuk om te zien.
Terug naar het hotel wilden we met de taxi, dat kostte zo'n 2.25 en in die hitte nog steeds lekker. Helaas pindakaas. Doordat het de eerste dag was dat er minder auto's reden (alleen die eindigen met een oneven cijfer) waren alle taxi's bezet. Uiteindelijk met de bus terug naar het hotel gekomen.
We zagen het laaste stukje onderweg nog een restaurant waar ze pekingeend hadden. Wij naar binnen, moet je toch geprobeerd hebben.... Eenmaal binnen zagen we op de menukaar niets meer als 1 complete (met hoofd en snavel en al) pekingeend en verder nog allerlei delicatessen als kikkers, hond, graskarpers, orgaanvlees (maag, lever, hersens, etc etc, schapekop en meer van dat soort gedoe. Besloten om voortijdig de zaal te verlaten. De honger was ons acuut vergaan op dat moment en we hebben het er maar niet op gegokt.
Uiteindelijk hebben we bij Sakura bar nog iets gegeten en een biertje gedronken. Op de terugweg naar het hotel zaten op een terrasje de nederlandse familie nog, met wie we hebben afgesproken om vanavond te eten. Beetje bijgekletst enzo. Daarna naar het hostel, nog met wat nederlanders zitten kletsen. Erg gezellig en rond 02 uuur vannacht rolden we ons bed in. De eerste echt lange dag gemaakt hier in China. We waren tot nu toe gewend toch zeker van 23 - 9 uur te slapen.

Nou mensen, dit was het weer.
Ik ga zo de foto's bij het bericht plaatsen, dan hebben jullie een totaalbeeld.
Tot de volgende keer weer,
Veel liefs van ons uit Peking!!!!

• 18 Augustus 2007 - 07:22

Irene:

Hallo, de foto's staan behoorlijk door elkaar. Volgende keer proberen we een andere manier van uploaden zodat ze hopelijk wel een beetje op volgorde staan.
    Doei!!

• 18 Augustus 2007 - 08:11

Jeanette:

Leuk om je ff aan de telefoon gehoord te hebben! Fijn trouwens dat jullie weer opgeknapt zijn.
    Leuk verslag en mooie foto´s weer!

Gr, Jeanette
    X

• 18 Augustus 2007 - 10:56

Jonghtejes:

Leuk om de verslagen te lezen, hebben net ons 1e hectische werkweekje erop zitten na onze vakantie. 3 weken Italie....was ook errug leuk.

Geniet ervan!

groetjes
    Karin, Sofie, Ollie en Robert

• 18 Augustus 2007 - 11:13

Ben En Joke:

We zijn weer op de hoogte Leuk....

Hier is alles weer compleet Sylvana is ook weer thuis ze vond het geweldig. Nu de verdere dingen regelen voor de verhuizing volgende maand . druk druk.
    Ben knapt ook weer op van zijn blessure en met mij loopt het wel Op het werk druk 3 weken mijn collega vervangen en fulltime werken.
    Kijk goed uit en geniet van elkaar.

Dikke kus Joke en Ben

• 18 Augustus 2007 - 13:08

Klara:

Hallo kinders.
    Wat en nieuws en belevenissen weer.Ik geniet van de foto,s ik meot zeggen het kleurtje wat jullie nu hebben staat jullie goed.Leuke zonne hoed,Dick ook een een btje op de hoofd velletje letten!Op Siridon vragen ook steeds mensen naar jullie,reageren niet maar volgen jullie wel ,vanmorgen vroeg nog een meneer waar ik nog nooit mee gepraat had,erg leuk.Hier alles best Anja nog niet bevallen! Groeten ook van Tante Gre,heb ik donderdag eens gebelt.Verder even weinig nieuws.liefs uit Sleeuwijk.

• 18 Augustus 2007 - 13:26

Ma+pa W.dam:

Kwam vanmorgen uit bed,startte de p.c.en surprice, een Chinees bericht. Fijn hoor.Een paar uur later:Dick aan de telefoon.Leuk hoor.Lekker dat jullie alle twee weer opgeknapt zijn.Blijf genieten en natuurlijk gezond. Lieve groeten van ma+pa.

• 18 Augustus 2007 - 18:11

Heidy:

Ha gullie, ik heb jullie gemist vamorgen begreep ik. Jammerrrrr!! Stond in Almkerk langs de lijn!! Mike zijn 1e wedstrijd gewonnen. 1e weekje werken zit er weer op, het is best aardig weer dus lekker voor de vrije uurtjes. Johan en Carola hebben gecontact,dus dat komt ook goed.
    Vorige week nog naar de Arena geweest, (Ajax-PSV )helaas was de sfeer nu veel minder dan bij de Toppers!
    Beetje rellen is wel leuk toch??

Kus van ons allemaal en uitkijken daar!!!
    XXXXHeidy

En de foto's zijn erg leuk, ga zo door!!!

• 18 Augustus 2007 - 20:07

Peter:

Hoi hier vanuit Molenschot. We hebben nu de eerste 3 "Spiridon"-feesten weer achter de rug en tot in november staan alle weekenden volgepland. Overigens kunnen jullie de schilpadden gerust eten en slangen zijn ook heel smaakvol is mijn ervaring. En houd Dick maar in de gaten hoor want als die Chinese grietjes eenmaal in de gaten hebben dat zo'n grote Hollander met hun op de foto wil dan zijn ze niet meer te houden. Probeer wat van die echte Chinese cultuur mee te pikken!
    Mooi verslag trouwens weer. Volhouden hoor!

• 19 Augustus 2007 - 08:47

Coby Van Loon:

Wat een leuk verslag van jullie reis. Gelukkig zijn jullie weer opgeknapt want dat kun je eigenlijk niet gebruiken om ziek te zijn. Jullie doen wel heel veel ervaringen op als je zo'n reis maakt. Geniet er verder van en blijf gezond. Groeten van Kees en Coby van Loon.

• 19 Augustus 2007 - 09:48

Manel:

Hoi Irene en Dick.
    Waarschijnlijk denken jullie dat ik de reis niet meer volg, maar geloof me maar. Ben het natuurlijk aan het vergelijken zoals jullie het beleven enzo als ik het van Marieke allemaal heb gevolgd. Het is leuk om te zien(foto') en te lezen dat ieder het op zijn manier beleeft.Stuur maar lekker vaak van die mooie prentjes, zegt nog meer als het reisverslag. Hee luitjes, heel veel fun daar, gr. Nel.

• 19 Augustus 2007 - 10:20

Heidi:

He wereldreizigers,

wat gaaf om jullie verslag zo te volgen en wat knap dat je dat zo goed bijhoudt. Net alsof ik in jullie dagboek zit te lezen en er stiekem een klein beetje bij ben. Balen van die antibiotica, maar jullie slaan je er wel weer doorheen.
    Leuk om te horen dat je naar Qingdao(bingtao) gaat, mijn zus vindt het geweldig dat jullie komen.Al die ervaringen die jullie op doen, zoveeeeel.
    Echt super!

Dikke kus en veel liefs vanuit Lith.

• 19 Augustus 2007 - 11:13

Elma:

hallo fotomodellen! Dat krijg je ervan als je de 1.75 te boven groeit. Die Chinezen zijn helemaal gek van lange mensen. Misschien kan je nog wat inkomsten genereren als model. ;-).

• 19 Augustus 2007 - 16:06

Sylvana:

Ik ben weer even in Rijen... met mama vandaag de parfumverzameling ingepakt voor de aanstaande verhuizing.
    Lachen zeg die foto van dat kind zonder luier! Briljant! Fijn dat jullie allebei weer zijn opgeknapt.
    Groetjes, Sylvana

• 19 Augustus 2007 - 18:13

Natasja:

Hallo!
    Na de mailtjes weer een nieuwsbulletin, erg leuk ook de foto's bij het verhaal te zien. Vooral de foto's van de "locals" zijn erg leuk!
    Hiero alles goed, morgen weer werken en Isa weer naar school. Ik hoop dat week twee net zo vlotjes verloopt dan week een.
    Ben benieuwd wat jullie van Hongkong vinden, onze buren zijn er dit jaar al 2 x geweest (broer woont daar)

Eet maar geen schapekop en andere culinaire Oosterse hoogstandjes (ahumm) beter dat jullie je goed blijven voelen met de treinreizen in het vooruitzicht

groetjes, Natas

• 19 Augustus 2007 - 21:31

Margreet:

waarom wilden jullie naar Qingdao?
    en wie is Carola?

• 20 Augustus 2007 - 12:30

Gonnie & Martien:

Hoi luitjes;

Super dat jullie het zo naar je zin hebben daar. Leuk ook om al die foto's te zien, komen wij ook nog eens ergens!!
    Ik zag de foto van de kapper, speciaal voor mij zeker!? misschien een idee voor een andere job.
    Nou veel plezier en we blijven op de hoogte GENIETEN!!! Gr Fam Thur.
    PS Irene je krijgt de groeten van Laurens!!!

• 20 Augustus 2007 - 13:55

Debby:

hoi hoi daar!
    het klinkt allemaal erg leuk en goed! Ben blij voor jullie dat ze ook bevroren ijs hebben, da's toch af en toe wel lekker om af te koelen! gelukkig ook weer beter allebei! nou veel plezier weer verder he!

• 23 Augustus 2007 - 13:29

Janny En Job:

Ni hao!

Heej dat klink allemaal goed. Benieuwd hoe wij het straks allemaal gaan ervaren, of we gefrituurde honden gaan eten of zo.... Want ja, China zit nog steeds in de planning.

Bij gebrek aan Belgische biertjes doen wij het momenteel met Moldavisch gebrouwen goed en we kunnen zeggen: DOBRE!

Geniet!