treinen, treinen en nog eens treinen - Reisverslag uit Peking, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu treinen, treinen en nog eens treinen - Reisverslag uit Peking, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

treinen, treinen en nog eens treinen

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

30 Augustus 2007 | China, Peking

Hallo allemaal, hier maar weer eens een berichtje van ons. Het lijkt wel ik weet niet hoe lang geleden dat we bericht hebben, maar het was pas 4 dagen geleden zag ik net. Gaattie:

Zondag 26-8 dag 52:
's avonds zijn we nog met Liesbeth, Ricardo en Sophia uit eten gegaan in Tsingdao, bij een soort jachthaven. Echt chinees eten, visjes uitzoeken uit een "aquarium". Het was erg lekker (en han en pee, ze hadden er een draaiplateau op tafel, maar waar hij precies vandaan kwam??? niet gevraagd, anders zit je er weer uuuuren).
Na het eten nog "thuis" even gezeten en toen naar bed. Terugkijkend op een heerlijk lang weekend, fijn huis en gezellig beppen in het Nederlands, kunnen we zeggen dat Liesbeth en Ricardo er prachtig zitten en een heel mooi huis hebben. Bedankt nog voor de gezelligheid en de goede zorgen!!!!

Maandag 27-8 dag 53:
Op tijd uit bed (jaja voor 6-en) en ontbijtje gegeten. Toen door Riccardo en chauffeur naar het station gebracht. Nog ff een bekeuring voor illegaal links afslaan, maar we waren er.
Nog even wat drinken voor in de trein gekocht en we konden naar de wachtruimte.
Eenmaal in de trein (hardseat voor 30 uur) hebben we ons tussen de Chineze gevoegd. dat ging goed... tot 2 stationnetejes verder. Toen stond inmiddels de hele coupe vol en ondanks de 86 zitplaatsen waren er toen nog zo'n 70 mensen bijgekomen. Staan, zitten op de grond, op de tussenstukjes tussen de wagonnen, half in het toilet... Ze rochelden niet, maar het het effect van de airco was al snel weg.
We zijn naar de restauratiewagen "gevlucht", waar we als enigen van de hardseats toegelaten werden bij de rijke chinezen..
Na een uurtje toch maar eens rond gaan vragen naar slaapplaatsen, want we zagen de bui al hangen..
Dus ik de coupe's in naar de wagon"managers" en gevraagd voor een plekkie, maar helaas. Het werd me zelfs getoont door het boek te laten zien met daarbij in het groot opgeschreven "FULL". Helaas pindakaas dus..
We zijn nog even terug gegaan naar de wagon, waar inmiddels al staanders op onze stoelen waren gaan zitten (maar meteen opstonden toen ze ons zagen; de enige twee westerlingen op de hele trein..)
Even daar gezeten, het getob aangezien; een chinese oma op haar sokken op de rugleuningen van de banken om haar spulletjes te pakken ezo. Daarna bleken de tassen zo verschoven en uit balans dat Dick op een haar na een chinees van een bombardement van zijn rugzak kon redden. Pfff. "Niks aan de hand" gebaarde hij.
We besloten toch maar weer terug te gaan naar de restauratiewagen en onder het mom van "we komen iets eten" mochten we naar binnen.
Opeens komt er zo'n treinmannetje naar ons toe die vraagt "Book????" ik zei: "No, don't need a book" en maakte het albekende hintsgebaar... Hij zei: "No, BOOOOOOK" en maakte een slaapgebaar..... Ohhhhh, nou, snel in actie dus, want dat willen we wel!!!
Dick is meegelopen en heeft 2 softsleepers weten te bemachtigen.. Uiteindelijk dus maar 7 uur in de hardseats geweest.
Wij ons drinken opdrinken en toen kwam de missie van de dag: met 2 grote rugzakken en 2 dagrugzakken over al die mensen heen.
Gelukkig zijn die chinezen erg vriendelijke mensen, begrepen ze dat we naar de sleepers gingen en hielpen zelfs met het omhangen van de rugzak! schattig toch?.
In de softsleepcoupe eerst maar eens ff een klein middagdutje doen. Toen we bijna sliepen ging de deur open. Een jong gezinnetje met een kindje van 4 kwamen binnen. Heel vriendelijke mensen welke echt probeerden engels te spreken. Wij op ons beste chinees (met woordenboek erbij) kwamen we niet ver, maar goed.
We hebben ze uitgenodigd voor een drankje in de restauratiewagen. Dat vonden ze leuk (en stoer om op pad te zijn met westerlingen). Voor we er erg in hadden was er eten besteld en betaald. Nee nee, presentje van hun. Wilden we niet accepteren en na veel moeite hebben we iets terug kunnen betalen door drinken te bestellen.
's nachts/'s avonds lekker geslapen ( van 20 uur tot 07 uur)

Dinsdag 28-9 dag 54:
Rond 11 uur verlieten zij de trein. Wij hebben voor arriveren nog even gegeten en toen stonden we in Gangzhou. Uiteindelijk zijn de 30 uur er 28 geworden, maar dat is alleen maar fijn. In de trein hebben we nog plannen beraamd, wat te doen na aankomst. We wilden toch wel erg graag en paar daagjes strand, dus we zijn naar de CTS gegaan (China Travel Service) en hadden binnen 15 minuten een ticket voor de trein richting het strand. Vertrek 21.30 dezelfde avond. Dat is mooi dachten we.
Ff een dure bak koffie (2 euro) drinken, om het te vieren, dat hebben we wel verdiend!
Daarna op zoek naar internet om te kijken naar een hostel of boeking voor de plaats van bestemming. Not dus. Uiteindelijk na bijna een uur rondlopen met volle bepakking in 33 graden de taxi naar het station genomen. Eerst de bagage eens dumpen in de luggage room.
Daarna wat rondgelopen, nog ff zoeken naar internet, maar dat bleek hopeloos. Bij de starbucks beland en een duur winkelcentrum wat zo'n beetje in/aan het CHina Hotel zat, een Marriot hotel. Nog een keer vragen. Ja, bij het buisiness center hebben ze wel computers. Daar aangekomen (eers ff plassen op een megaschoon en luxe toilet)bleek internet 5 euro voor 20 minuten te kosten. Nou, zo graag willen we nou ook niet internetten, dus maar weer terug naar de Starbucks voor lekkere koffie. Daarna bij wijze van avondeten een milkshake bij de Mc Donalds en terug gelopen naar het station.
Eenmaal daar aangekomen ff gekeken hoe het zat met de treinen en toen weer naar de wachtruimte (we zien tegenwoordig niet veel meer van China dan treinen en wachtruimtes :)
Tot zover voor nu..
Morgen volgt meer over de treinreis verder, de volgende 18 uur, dan zet ik gelijk weer wat foto's erbij.

Liefs van ons;
Dick & Irene

• 30 Augustus 2007 - 16:32

Hanneke En Andrea:

Wij gokken Antwerpen (maar kan ook Rotterdam zijn ;-)fijn dat jullie een slaapcoupe hebben gahad maakt het reizen toch iets beter of zo`n afstand.jammer ervan dat je zoveel treint...maar er komen vast nog mooie stopovers...waar je dan weer het china van dichtbij meemaakt .want Starbuck and Mc Donalds kan aan de andere kant van bol ook nog ...Liefs uit Breda:)

• 30 Augustus 2007 - 19:34

Joke En Ben:

Hoi
    We hebben genoten van het telefoongespek dan zijn jullie weer dichtbij.Lekker bijgekletst.Hopelijk zijn we een volgende keer ook weer thuis.

Dikke kus