Van Yangsuo naar Chengu - Reisverslag uit Chengdu, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Van Yangsuo naar Chengu - Reisverslag uit Chengdu, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Van Yangsuo naar Chengu

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

24 September 2007 | China, Chengdu

Woensdag 20-9 dag 76:
Kwart over zeven de wekker. Rond 9 uur vertrokken na een wederom heerlijk en gezond ontbijtje met de taxi richting busstation. Toen we betaald hadden reed er net een bus weg. Aangezien je hier onderweg altijd nog op kan stappen omdat de bijrijders slachtoffers werven, konden we nog met een bus mee. Nadat de bijrijder had gezegd 50 yuan, zeiden we “nee dank u”. 35 dan? Nee, voor 20 yuan (bijna 2 euro) gaan we mee, dat is de prijs tot aan Guilin, niet meer. “Oke dan”
Op het moment van het inladen van onze backpacks voel ik ineens twee armen om me heen. Johan! Ohhhhh, zien we ze toch nog even. Een knuffel en een zoen, heel snel. Dan naar Carola in de Taxi. En, jawel.. tranen!!! Een tweede afscheid van een halve minuut, maar erg leuk en een heel fijne herinnering. In de bus nog nasnotteren, de taxi van nakijken (ze gingen ook richting Guilin, maar veel sneller natuurlijk dan wij met de bus). Jongens, Bedankt en hopelijk tot in het voor of najaar!!!)
In de bus een prachtige Jackie Chan Film gezien. Helemaal oke hoor, flink knokken, dames onderling inelkaar aan het rammen, kreten slaken, steunen en veel bloed en gejammer!)
Aangekomen in Guiling naar het station gelopen. Daar waren we veel te vroeg dus op het gemakske wat liggen lezen (naast een slapende chinees) en nog wat fruit en drinken gekocht voor in de trein.
In de wachtruimte was het weer een drukte van belang, weinig toeristen.
De toiletten waren bijzonder. Er zaten in de toiletruimten aan twee kanten 5 toilethokjes. Dit keer geen keus tussen chinees of gewoon toilet, maar 1 soort. Onder alle 5 de hokjes liep een RVS goot van ongeveer 30 cm breed. Daarboven kon je dan je gang gaan. Iedere 1,5 minuut werd vanaf hokje 1 tot aan hokje 5 met 1 megaflush alles doorgespoeld (kan je gelijk zien wat je buurvrouw heeft gedaan, en jouw buurvrouw weer wat jij hebt gedaan!) Geniaal. Ik moet eerlijk zeggen dat het sinds tijden het 1e niet ontzettend stiekende openbare toilet was. Fijn!
Toen de hekken naar het perron open gingen was het meteen weer dringen en douwen geblazen. Die chinezen gaan echt rennen, ondanks dat iedereen een eigen zit of slaapplaats heeft. Ze moeten gewoon de eersten zijn, wat een kinderachtig volk soms!
In de trein geinstalleerd. We hadden allebei de onderste bedden bij de hardleepers (zitten in een open “coupe” 6 bedden, 3 boven elkaar. Als je bovenop ligt, dan ben je mooi de sjaak, want dan kan je gaan apekooien!!!).
Toen we ons geinstalleerd hadden keek in eens om me heen. In mijn ooghoek zak ik (dacht ik) een bekend gezicht. Ik zeg tegen Dick: Dat lijken die gasten uit Litsvyanka (Rusland) wel. Zegt Dick: Dat zijn ze ook! Nou, dat werd gezellig dus. Ervaringen uitwisselen, tips voor de treinsreis naar Tibet konden zei ons geven. Ook hadden ze een gezellig hostel in Chengdu gevonden. Helemaal goed dus!
(het hostel dat we hadden gemaild of we terrecht konden, dan had niets meer van zich laten horen, dus tja, dan niet!).
' avonds in de restauratiewagen gegeten. Rijst en Bot met KIP (jaja, in die volgorde!)
Eerst werden we al aangesproken door een Amerikaanse Chinees met een vreemd verhaal. Dacht ook dat hij met ons in Chengdu wel een 3-pers. Hotelkamer kon delen. Nou, mooi niet. Wij slapen altijd in hele gore aftandse hostels. Echt meneer, daar wil u niet liggen. Wat dat kost? 20 yuan p.p (2 euro dus) en je moet je eigen slaapzak en handdoeken meenemen.
Nou, denkt die meneer. Ik heb geen slaapzak en handdoeken, dus dat gaat niet. “nee precies, ga jij maar op zoek naar een hotel” (Pff, daar zijn we mooi vanaf!)
Verder een beetje zitten lamballen. Aan de hand van een soort berekening uit het globetrottersdagboek wat we bij ons hebben zijn we erachter gekomen dat Dick op een Donderdag geboren is (27-10-1966) >maar dat wisttie zelf al< en ik op een Maandag geboren ben (dacht zelf dinsdag of donderdag?!)
OUDERS, KLOPT DIT??
Ik, nog steeds op onderbroekenjacht, dacht dat de mensen van de trein in een mandje onderbroekjes per setje verkochten. Of we even mogen kijken. Ntuurlijk! Hahahah, bleken de onderbroeken sokken en pantykousjes te zijn! Nou, laat maar!
Donderdag 20-9 dag 77:
Rond 14 uur aangekomen in Chengdus. Lekker geluierd op het bedje, gepest, gepatience-d en wat gelezen. We zijn met Maria en Jon (de denen) meegegaan naar Sim's Cozy Guesthouse.
Met de taxi waren we er na 10 minuutjes.
Aangekomen was er gelukkig een 2-pers kamer. Wij onze spullen daarheen gebracht en snel wat gegeten. We moesten nog naar het Public Security Bureau om te vragen voor verlenging voor ons visum. We waren er op tijd. De mevrouw legde echter uit dat verlengen van het visum alleen maar 5 dagen voordat hij afloopt kan. Nou, daar kunnen wij niet op wachten. Het is nl. Vakantieweek hier van 1-7 oktober en dan gaan alle chinezen op pad met vliegtuig, bussen en trein. Wij willen dan al in Tibet zijn. Verlengen heeft dus geen zin. We hebben, onder het genot van een heerlijke Mc Shake besloten dat we dan zo snel mogelijk naar Tibet willen gaan, waar we uiterlijk 10-10 uit moeten zijn. (dan verloopt ons visum uit Hongkong). In Sim's hadden we gezien dat er hardsleeperbedden op de 26e en 28e sept. vrij waren. Wij terug en deze geboekt.
We gaan de 26e om 20.30 uur naar Lhasa met de trein (duurt ongeveer 20 uur) en daar komen we de 28e rond een uur of 5 in de middag aan. Fijn, dat is dan geregeld (trouwens, het wordt toch apekooien, want we hebben de hardsleeper, een onderste en een bovenste bed. Rara wie op de bovenste mag????)
Voor het verstrekken van het benodigde permit voor Tibet (waar we schijnbaar een kopie van in handen krijgen) moesten we een vragenlijst invullen. De voorwaarden voor verstrekking is dat je wel acccoord moet gaan met voorwaarden als:
“All foreign tourist in Tibet must nog do anything against the peace an prosperity of Tibet, don't do anything to destroy Tibetan way of life an their cultural heritage, and you wil take full responsibilities for your actions”.
Right, alsof die Chinezen zich daar zo lekker aan houden. Vanmorgen (24-9) lees ik op www.nu.nl dat de Dalai Lhama (woonachtig in India, omdat hij ergens in de jaren 50 uit het Potala in Lhasa is verdreven met zijn volk) bij Angela Merkel op bezoek is geweest. De chinezen hebben dit nog tegen proberen te houden, en hebben zelfs een chinees-duits onderhoud gecancelled omdat zij het bezoek van de Dalai Lama wel door liet gaan.... (maar dit terzijde!!)

Vrijdag 21-9 dag 78:
Na het ontbijt zijn we naar de Wen Shu Tempel gegaan, op loopafstand van Sim's. Beetje rondlopen, teruggestaard naar Chinezen(!) en op het gemak rondgekeken hebben we 's middag's nog thee gedronken met alle chinezen. Er is in de tempel een groot terras waar ze ouwerwets/nieuwerwets chinese thee drinken. Hardstikke leuk om te zien.
Daarna nog wat rondgelopen en we wilden eten bij het vegetarische restaurant, wat door monikken gerund zou worden. Eenmaal met de menukaart voor ons neus bleek dat het grootste gedeelte van de gerechten wel met vlees was ??) Strange. Het is toch gelukt om een paar lekkere vegetarische gerechten te bestellen!!!
Na dit lekkere maaltje hebben we een afzakkertje genomen bij Sims. Ook nog geprobeert te bellen via Skype. Moeder Vos was de testpersoon. Helaas, zij verstond ons (geloof ik) wel, wij haar niet. Wel even naar elkaar kunnen zwaaien en nog via msn wat zinnen uitgewisseld. Verder hebben wij nog een imitatie van Terry (de papegaai van huize Vos) gedaan. Dit kwam wel over geloof ik.
's avonds nog met Maria en Jon gesproken over hun en ons komende tibetavontuur en wat daarna.
We wisten van elkaar dat we graag overland naar Nepal wilden gaan.
Voor ons wordt het allemaal wat krapjes, maar niet onmogelijk. Na aankomst in Lhasa hebben we nog zo'n 12 dagen om uit China te komen. Het komt dus ff op goede planning neer.
Bij PSB in Lhasa je visum verlengen kan nagenoeg niet. (het is geloof ik bijna nog niemand zonder bijv. Medische redenen gelukt).
Tijdens het gesprek en de mogelijkheden bekijken zeiden Maria en ik ineens tegen elkaar dat we misschien wel met zijn 4-en in een Jeep via Mount Everest Base Camp naar Kathamdu kunnen gaan. Een trip van 5 a 8 dagen, afhankelijk van welke route je neemt! Goed idee van ons, vonden ook de mannen! We zullen elkaar emailen wanneer wij in Lhasa aankomen en geacclimatiseerd zijn (beetje aanvoelen wanneer we door kunnen, met name ivm de hoogte).
Nou, we zullen zien hoe dat gaat lopen.... Onder het genot van de wekelijkse bbq bij Sim's (spicy bbq, waarom de provincie Sichuan bekend staat) nog wat foto's van elkaar bekeken en naar bed!

Zaterdag 22-9 dag 79:
Op tijd uit bed. Vandaag gaan we (voor 2 nachten) richting de Emei Shan, de heilige berg die zo'n 130 km ten zuiden van Chengdu ligt. Het schijnt er prachtig te zijn, je kan erop en af door (als je wilt afwisselend) gebruik te maken van de bus, kabelbaan en de benenwagen.
We zijn met de gewone bus gegaan, dus tussen de chinezen. Weer een goeie smeuige karatefilm!
Na aankomst in Teddy Bear Hotel (wat weinig liefs, zachtaardigs en gezelligs had overigens, maar wel 2 pk van 8 euro) zijn we meteen met de bus op weg gegaan. We wilden de top, de golden summit, gaan zien.
Hiervoor was een wilde bustrip van zo'n 2 uur en een kwartier nodig, tussen de uitgelaten chinezen. Ja, als ze met een groep zijn en ze kennen elkaar dus, dan maken ze een lawaai van jewelste.
Na dat bussen was het zo'n 15 mintuten lopen naar het kabelbaantje. Ook gedaan, anders haal je in een middagje de top niet (van 500 mtr bov. Zeeniveau in het stadje tot bijna 3100 meter op de top).
Omdat het maar later en later werd, we niet precies wisten hoe laat de laatste kabelbaantrip mogelijk was en hoe laat de laatste bus terug ging, hebben we ons maar bij een chinese familie opgehouden. Die vonden het gezellig, lachen naar elkaar en grapjes maken in Chineen en Nederlands waar we vervolgens allemaal hartlijk om lachten (wie weet wat ze gezegd hebben!).
Na een bliksembezoek van de tempel, volledig in de mist gehuld (wat ook wel weer sfeervol was) zijn we na 45 minuten weer richting kabelbaan gegaan. Daarna met de bus naar het stadje terug.
Rond 19.30 uur waren we in het hotel terug.
Daar wat gegeten, een belpoging naar moeder Klara gedaan (nu lukte het bellen wel en het was heel gezellig) en nog gekletste met nederlanders uit een Baobab groep die we al voor de 4e keer tegekwamen (er was zelfs een sleeuwijkse bij!).
Op tijd naar bed gegaan!

Zondag 23-9 dag 80:
11 de bus naar het 2e station op de berg genomen om vandaaruit terug te wandelen naar het stadje. Zou zo'n 7 uur duren, maar oke. Veters strakgetrokken, wandelstokken mee en gaan.
1e stuk omhoog (om tijd te winnen) met een gondeltje (nu met z'n 2-en in een klein bakkie met een prachtig uitzicht!) Eenmaal boven (natuurlijk) eerst nog eens fout gelopen waardoor we op een ezelpaadje terecht kwamen. Meteen teruggestuurd toen we ontdekt werden door chinezen. (wel een foto van de ezel geschoten natuurlijk!).
Eenmaal op de goede weg kwamen we bij een mooie grote tempel. Overal staan bij binnenkomt grote bakken waar de mensen wierrook in zetten nadat ze “gebeden” hebben. Heerlijke geuren.
Ook zet er in een klokkentoren een ouwe monnik te eten, een bakkie rijst. Alleen, toen ik daar ff stond te kijken, zag ik zijn hoofd steeds verder in het rijstbakkie wegzakken. Dick vroeg zich af offie misschien dood was?! Nee hoor, precies op dat moment “start” hij weer met kouwen! Lachen om te zien!
Na deze tempel naar de volgende lopen. Dit ging letterlijk en figuurlijk bergafwaarts. De treden waren stijd, maar goed, wel te doen totdat... Ireentje haar knie weer begon te vervelen. Nou lekker dan. Dat wordt dus niet nog 5 uur wandelen, maar gewoon in 1e versnelling, steunend op de stokken, naar beneden. Sjong jonge, en ik maar hopen dat het ongeveer wel een keer over zou zijn. Niet dus!
Uiteindelijk nog wat gezeten, gedronken en daarna een stuk flink over een vlak stuk naar de bussen gelopen. Prachtig uitzich op een meer, gekke chinezen die voor de 1000e maal gaan poseren met zijn allen net voor een uitzicht dat je denkt “Die wil ik ook ff schieten,maar dan zonder Chinesesn erop.”.
Gebaren gemaakt, aan de kant, weg daar en dat soort gedoe (gewoon in het nederlands natuurlijk, Engels kunnen ze ook niet). Ze snapten het wel, dus wij hebben uiteindelijk de foto kunnen maken.
Ook nog een boom gezien die op donald duck lijkt (ahum, tja, met een beetje fantasie!!!)
De busrit terug duurde zo'n 20 minuten. Het was erg druk op de berg. Bussen af en aan rijden (Waarschijnlijk ook omdat het zondag was, dan is algemene vrije familiedag in China)
Bij het hotel teruggekomen wat geinternet, mail bekeken, iedereen zijn weblog eens bijgelezen (van reizigers die we al langer volgen en die we tijdens deze reis ontmoet hebben) en wat gegeten met een stelletje uit Nederland, op huwelijksreis!

Maandag 24-9 dag 81:
Uitgeslapen, beetje gekaart (de nieuwe manier om rustig te ontwaken en om de hersenen op gang te laten komen > werkt erg goed! :)) Ontbeten en daarna naar het busstation. Precies om 11 uur reed de bus weg (hij zat toen ook vol. Anders... wachten we gewoon tot hij wel vol zit, ook al wordt dat 12 uur) Er wordt dus met een “vanaf-tijd” gereden, kan je niet echt van op aan, zoals bij de treinen wel het geval is. Gelukkig gelukkig.. we hebben nog ff vakantie, dus hebben we geduld)
De tv/video in de bus deed het w.s. Niet. Binnen 10 min. lag zo'n beetje de hele bus te maffen. Wij hebben nog wat gepest en i-pod geluisterd.
Onderweg nog een flink ongeluk gezien, met scooters in het spel. Geen idee hoe of wat. Maar eerst kwamen we er al voorbij, toen we naar een busstation reden. Toen we een stukkie terug moesten daarna, lagen die mense nog op de grond). Tja, ze rijden als gekken hier in China. Op een 5 baans snelweg ook met handkarren, fietsen en scooters rijden. Toch is dit eigenlijk pas het 2e ongeluk wat we hier hebben gezien.
Ze rijden, net als in Nederland, rechts. Toch is inhalen rechts heel gewoon (dus de linksrijders zijn hier meestal de zware vrachtwagens en bussen) Wanneer er drie banen naast elkaar zijn dan worden vrachtwagens na een luid getoeter (daar wordt je gek van gewoon) links en rechts ingehaald.
Je weet dat toeteren soms ook niet echt nodig is, wanneer op een lege snelweg, de chauffeur even (w.s. In een stuiptrekking) van zich laat horen.
Na 3 uur bussen waren we weer terug in Chengu. Met de taxi naar Sim's en weer ingechecked. Dit maal een 2pk zonder badkamer. Alles is hier heel schoon, dus gaan we ff kosten besparen!
Na het uitruimen van onze backpack en weer inruimen (hadden 1 grote rugzak mee naar Emei Shan) ff gegeten, prive-dagboek bijgeschreven en nu deze berichten op de website.

Morgen een rondje stad, parken enzo bezoeken op de fiets. Overmorgen naar de Panda's in het Giant Panda Breeding Research Centre (de nieuwgeboren panda's van een week of 5 oud bekijken, en de oudjes natuurlijk!)

Dit was het tot zover. Straks nog even foto's plaatsen en dan zijn jullie weer helemaal bij.
Ik zou zeggen, tot de volgende keer weer, enne, blijf reageren, erg leuk om te lezen!!

Veel liefs van ons,
Dick en Ireentje

p.s. foto's onder dit bericht zijn die van de hele afgelopen week! veel kijkplezier!

• 24 September 2007 - 13:35

Margreet:

heerlijk om jullie reisverhalen steeds te kunnen lezen, want ik mis het backpacken al 12 jaar elke dag, maar mijn Egyptereis was gelukkig weer super en zelfs af en toe een beetje backpackachtig
    super dus

• 24 September 2007 - 15:41

Hanneke/Andrea:

Altijd leuk om verhalen te lezen van mensen in goede gezondheid en mooie wederziens met vrienden uit holland.....
    Vooral als je net uit je werk komt....Tibet lijkt me ook een prachtige ervaring.
    Ben benieuwd hoe je bergbeklimming van Mount Everets zal verlopen, doe voorzichtig aan met die knie van je er zijn nog zoveel mooie uitzichten om van te genieten ,net zo als wij van jullie verhalen meegenieten .
    liefs:-)uit Breda
    Hanneke en Andrea

• 24 September 2007 - 17:35

Heidy:

Hé schatjes, was ik toch net te laat thuis voor het live-contact! Mike en Arjan vonden het helemaal leuk!!!!

De foto's zijn natuurlijk weer super en we zijn weer helemaal bijgepraat door jullie verslag.
    Samantha vindt het heel wat dat jullie zo'n uitgebreid verslag doen van alles!

Leuk ook jullie mailtje vanmorgen, was leuk begin van de werkweek hoor!

Dikke kus van ons, veel plezier bij de Panda's en begin jullie al een beetje te missen hoor!!!
    XXX

• 24 September 2007 - 18:29

Natasja:

Hallo Trotters!!

Wat een mooi en leuk verslag weer, ik zou zeggen Eirien, bundel de hele handel en stuur het na afloop op naar FreeMusketeers met mooie plaatjes, tis meteen een prachtig reisboek!

Leuke foto's ook, vooral van die "spring hier niet van de wc's af" symbolen!! Geweldig!!

Groetjes, Natas

• 24 September 2007 - 19:03

Wilmy:

dag lieve Dick en Irene,

Vanavond eerst eens lekker bijgelezen in jullie reisverhalen (moet eigenlijk werken) en foto's bekeken. Wat een verhalen! Ik ben wel een beetje jaloers, want wij werken ons hier weer een slag in de rondte. Afgelopen weekend de Rooijen-reünnie gehad. Het was echt erg leuk! Passen jullie goed op jezelf en elkaar.
    Een dikke zoen van ons,

Wilmy, Ad & de kinderen

• 24 September 2007 - 19:10

Joke En Ben:

Hoi eet en fietsclub.

Jammer dat we niet thuis waren toen jullie online waren.
    Volgende keer beter.
    Gezellig om jullie samen te zien met Carola en Johan hopelijk zien wij elkaar ook nog ergens.Eerst Ben nog overhalen.Wij hebben dit weekend de flat van Sylvana schoongemaakt en alles wat in Rijen staat verhuisd. Donderdag komt de verhuiswagen uit Amstelveen. Dus het komende weekend is het ver klaar.We missen jullie wel hoor.

Liefs tot het volgende berichtje

• 25 September 2007 - 08:24

Paul & Trish:

Hello,

Your blog is brilliant, we are looking at the pictures because we don't understand dutch! Hope you enjoy your trip in Tibet and we are going for a cruise down the Yangtze river. Hopefully we will meet again, if not enjoy the next 4/5 years travelling!!!

• 25 September 2007 - 16:41

Ma Vos:

Hallo
    weer leuke berichten en prachtige foto,s.Weer aardig bij gekletst de laatste dagen,Mike vond het ook wel gaaf.Leuk ook steeds weer de reacties van iedereen. IK kijk uit na het verslag van de trein reis.dikke kus van ons.