Capital Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Capital Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Capital Vientiane

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

07 Februari 2008 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,
Hier zijn we weer met onze blevenissen van de afgelopen dagen.
Zoals te lezen is hoeft het reizen hier in Azie niet echt afzien te zijn.
Natuurlijk zijn we niet ultra low-budget op weg gegaan, maar we denken wel dat als je soms een beetje verder kijkt je net in een fijner hotelletje terecht kan voor ietsie meer geld of in een restaurantje eten waar ze meer serveren dan rijst en noodles (of hele vieze, dikke, kartopnachtige, mislukte pizza's en pasta met een super waterig "sausje".
Daarbij denken we "we moeten nog even mee" dus we vinden dat het wel leuk moet blijven.
En leuk; dat is hier niet moeilijk.
Tja, het zit weleens tegen, een beetje.......
- Te warm weer;
- Welke bus moet je nemen, die van 's morgen's of s'middags;
- Wat zal ik vandaag eens op mijn baquette nemen;

Ga maar gauw lezen, we lezen jullie reacties weer wel.
Houdoe en Liefs van Dick en Irene

Zaterdag 2-2 dag 213:
Niet echt uitgeslapen. Dat kan ook bijna niet meer. Niet omdat de kamers waar we slapen niet goed zijn, of de bedden, maar gewoon om het simpele feit dat rond 10 uur 's avonds de stad of het dorp waar je bent uitgestorven is. Tja, en als er niks meer te doen is kan je ook maar beter op tijd naar bed.
Vanmorgen dus om 7 uur wakker, bakkie koffie gemaakt, op het gemak de rugzak vast ingepakt en toen gaan ontbijten. Om 12 uur moesten we uitchecken en we hebben de middag doorgebracht door even een bakkie koffie te doen, nog wat eten, nog wat drinken en weer eten op het datkerras bij Pakse hotel.
Om 19 uur gingen we met een tuktuk richting het busstation. Uiteindelijk vertrok de bus om 20.30 uur. De bedden in de bus waren nogal kort en doordat we boven lagen (dicht bij het plafond) gaf het Dick nogal een claustrofobisch gevoel waardoor hij bijna niet heeft geslapen. Irene heeft wel redelijk geslapen, afgezien van het af en toe wakker worden wanneer je draait en je bijna op je wederhelft ligt.

Zondag 3-2 dag 214:
Om 6 uur vanmorgen kwam de bus aan in Vientiane. Het was nog donker, het regende en het was zo'n 16 graden. Sow... dat zijn we even niet meer gewend. Tijdens het wachten op je rugzak wordt je wel meteen wakker. Tuktuks stonden klaar om iedereen naar plaats van bestemming te brengen. Toen we aankwamen bij ons hotelletje (rond 7 uur) lag het personeel nog te slapen, dus die nachtrust hebben we voortijdig beeindigd. We konden onze tassen laten liggen, hebben even dichte schoenen, lange broek en een jasje uit de rugzak gepakt. Op zoek naar het ontbijt.
Beetje rondlopen en we kwamen de scaninavische bakery tegen. Jaja, het was zo lekker als het klinkt. Goed begin dus. Daarna nog een bakkie koffie bij een cafe waar ze wifi (Draadloos internet) hebben. We zijn onder de indruk van het nieuws wat naar buiten komt over de Joran kwestie met het amerikaanse meisje wat in Aruba vermist is geraakt. Proberen de ontwikkelingen een beetje te volgen.
Rond 10 uur terug naar het hotel. De kamer was vrij, lekker douchen en een beetje aanrommelen vandaag, bijna een druilerige zondag in Nederland.....
Vanmiddag toch nog ff goed rondgekeken bij andere hotels. De meesten zitten vol, maar bij “de buren” krijgen we meer kamer voor hetzelfde geld als hier. Morgen verhuizen dus.
Vanmiddag een croissantje gegeten, lekker bakkie koffie erbij, vanavond gegeten bij de mexicaan en nog een beetje ge-emaild en geskyped.
Het weer is druilerig gebleven. Temperatuur: 22 graden. Brrr. En wij maar zeggen dat het met de warmte wel iets minder mag (als we “iets” zeggen bedoelen we ook iets). Met sokken aan, dichte schoenen en een jasje aan, de hele dag. Kunnen eindelijk met jullie meevoelen....
Ons hotel ligt aan een weg die weer langs de Mekong-rivier loopt. De rivier staat heel laag nu en dat is te zien aan het grote stuk zand wat er langs de “dijk” ligt tot aan de rivier. Als het regenseizoen is dan is de mekong wel 5x breder dan nu denk ik.
Op de weg en het voetpad waar we liepen zagen we ineens beweging. Na 2x goed kijken zagen we dat er een reusachtig aantal kikkertjes (van 0.5 cm-1 cm) aan het rondhupsen was. Het leek wel of de aarde bewoog. Het was natuurlijk even opletten waar je je voeten dan neerzet; die beestjes gaan bewegen wanneer je er aan komt lopen. Nog nooit zoiets gezien.

Maandag 4-2 dag 215:
Spullen gepakt en naar het hotel 2 deuren verder verhuisd. Helemaal goed! 's middags nog wat rondhobbelen in de stad, naar de Vientiaanse Arc de Triomph gegaan en naar Wat Sisaket, de oudste tempel in de stad die, gelukkig, tijdens een oorlog met Thailand nog ongeschonden is gebleven. In de tempel zijn 1000-den boedda's te zien en het is een heel mooi oud complex(je).
Daarna een voetenmassage in het hotel. 's avonds gegeten bij een gezellig frans restaurantje. Helemaal top.

Dinsdag 5-2 dag 216:
Uitgeslapen. Gewoon omdat het gebeurde. Onze hotelkamer heeft wel ramen maar die kijken uit op 2 smalle steegjes. Weinig daglicht binnen.
Vanmiddag zijn we naar het nationale museum geweest. Het is een mooi groot museum wat veel verteld over de levenswijze van de hedendaagse en vroegere Laotiaan. Ook was er in samenwerking met een nederlands instituut een hele tentoonstelling over een VOC-man (gerrit -van- Wuijsthoff), die die rond 1641 in Laos (wat hij LAUW noemde; grappig, want het bier “Lao” wordt soms lauw aangeboden waardoor wij het gewoon als “beer lauaaaw” bestellen en krijgen :) )
Zijn reis aan cambodja, Thailand en Laos wordt beschreven, wat hij hier beleefde, tot aan een bezoek aan de Koning van destijds toe en wat voor indruk dat gemaakt heeft. Erg leuk om te zien.
Daarna even wat drinken en op naar de volgende activiteit, wat we met recht zo mogen noemen denk ik. Maar, onderweg daar naartoe door een achterafstraatje zagen we ineens een bord met daarop “schietclub Laos”. Wij even door de deur gluren natuurlijk. Blijkt het dat je daar gewoon kan schieten met revolvers, geweren en pistolen van .22 tot .45 aan toe.
We hebben een doosje munitie gekocht met 50 .22 kogels en zijn aan de slag gegaan met een geweer waar we mee op 100 mtr. Hebben geschoten. Ff wennen natuurlijk, maar wel erg grappig. 25 kogels verder zijn we overgegaan op een pistool. De dame van de “schietsportschool” had de kaart op 12,5 meter gehangen, maar dat vonden wij een beetje flauwig. Door middel van een wiel kon je hem verder en dichterbij draaien. Hebben hem toen op 25 mtr. Gezet, maar toen misten we alle 2 bijna alles. Toch maar even terug dan. Dat het zo maar kan hier, met echte pistolen en geweren aan de gang, flink aan het knallen, terwijl in hetzelfde gebouw een stuk of 8 mensen zitten te BINGO-EN! Dat schijnt hier trouwens helemaal in te zijn, want zondag zagen we ook al een paar mensen driftig grabbelen en fishes op de kaart leggen. (geen “valse bingo, liedje zingen” gehoord).
Toen we uitgeschoten waren zijn we doorgegaan naar....jawel, de bowlingbaan. (nou Peter von M., kan niet zeggen dat we niks doen he?! Hahaha).
We waren op onze slippers daar naartoe gegaan (het weer is sinds gistermiddag weer aangenaam, zo niet warm, 28 graden). We mochten natuurlijk niet (en dat wilden we ook niet) met onze blote pootjes in de altijd charmante bowlingschoenen. Er was voor sokjes gezorgd, “echte” adidas en fila enkelsokjes. Die waren te koop. Helemaal goed.
We hebben samen 2 potjes gespeeld en zijn in een remise geeindigd. Hartstikke leuk om te doen, wel een aanslag op de vingers die door de aziatische afmetingen van de vingergaten bijna uit de kom vlogen zo af en toen.
Vanavond hebben we gegeten bij een restaurantje aan een pleintje. Eerst een klein menuutje op en toen was er gelukkig nog ruimte over voor een “dat was heel lang geleden dus nu nemen we het er van – kaasplankje”. Ouwerwets gezellig.

Woensdag 6-2 dag 217:
Na het ontbijt een busticket gekocht voor naar Vang Vieng (iets noordelijker dan Vientiane). Daarna de was weggebracht en toen was het alweer tijd voor een bakkie koffie :)
Daarna naar de morning market geweest waar ze van alles verkopen maar voornamelijk kleding, beetje witgoed en veel telefoonspul (nep waarschijnlijk) en hele leuke wandkleden. Eens ff rondgekeken, af en toe naar de prijs gevraagd en toen hadden we het wel weer gezien.
Met de tuktuk naar Wat Pa that Louang gegaan, een gouden stupa die het symbool is van Laos. Het was weer warm vandaag, zeker 28 graden en in de zon zonder een zuchtje wind is het toch behoorlijk. (we dachten dat het na maaaaanden lekker weer wel zou gaan wennen, maar helaas..). Tijd voor een ijskoffietje en toen even siesta gaan houden.
Om 18 uur hadden we een traditionele laotiaanse massage geboekt voor maar liefst 2 uur. Nou, we kunnen wel zeggen dat we, toen we eenmaal in een soort gevangenis-achtige pakkies waren gehesen, het er behoorlijk stevig aan toe ging. Daarbij komt nog dat we de naweeen van het bowlen nog in onze benen voelden, maar.... wel lekker. 2 uur is zo voorbij.
Vanavond een happie eten, nog ff wat drinken en op tijd terug naar de kamer. Omdat we internet hebben kunnen we uitgebreid mailen, nieuws lezen (CNN, BBC en natuurlijk ons eigen Nu.nl, en als we dat niet vertrouwen op de site van telegraaf kijken :) .......
We waren nieuwsgierig naar het programma van Peter R de Vries met “de bekentenis” van Joran, maar helaas is de verbinding van het internet te traag om het ook maar iets terug te kunnen kijken. Gelukkig zijn we door bovenstaande zenders UITGEBREID op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen...
Het laptoppie blijft toch fijn om bij ons te hebben. De foto's die we maken kunnen we bekijken, de minderen (en dat zijn er vaak nogal wat) deleten. Sinds we de nieuwe camera hebben fotograferen we ons helemaal suf, beetje lenzen verwisselen op zijn tijd..nee, we houden onszelf wel bezig hier....

Wetenswaardigheidje:
Het schijnt vandaag (of morgen, bronnen hier spreken elkaar een beetje tegen om in de Peter R sfeer te blijven) Chinees nieuwjaar te zijn. Vanmiddag zagen we een vrachtwagen stoppen met allemaal jongemannen erop met vlaggen, in een tenuetje en er werd op het terrein van een chinese ondernemer die in vazen handelt gedanst door een heuse chinese draak onder luid tromgeroffel. Door de draak en mannen met een masker op werd geknield voor altaars en op de altaars stonden allerlei offers die gebracht waren (fruit, vlees, drinken) en werd wierrook gestookt.

Om nog even op de exacte datum van het chinees nieuwjaar terug te komen:
Even googlen en jawel; http://www.beleven.org/feest/chinees_nieuwjaar_china
geeft uitsluitsel over de datum en de gebruiken e.d. Bij het chinese nieuwjaar.
Verder moeten we zeggen dat we er weinig van gemerkt hebben vandaag. Een paar winkeltjes waren vanavond dicht en we hebben ook wat vuurwerk gehoord in de verte. Het schijnt dat de regering dit jaar verboden heeft om de echte fire-crackers af te steken (de jongen achter de receptie in het hotel wist de engelse naam niet voor deze knallers. Toen we het voor hem opschreven (naspreken lukte hem niet) kwam hij in de buurt met Fije-clackers..
Mochten we nog wel iets meekrijgen van de feestelijkheden, dan lezen jullie dat zeker in ons volgende verslag.....

• 07 Februari 2008 - 08:38

Margreet:

hartelijk bedankt voor jullie uitvoerige reisverslag
    heerlijk voor me om door jullie even indirekt op reis te kunnen gaan
    hier zit ik nu gelukkig lekker in een zonnetje
    echt ideaal voor mij, want ik ben een gigantische zonfan

• 07 Februari 2008 - 16:00

Joke:

Gezellig om weer wat te lezen en die mooie foto's spreken voor zich.
    Bij ons is Peter R weer een beetje minder.
    Alleen Schiphol de beveiliging dat is nu hot.
    De bommen drugs en vanalles gaat zo het vliegtuig in. Nu komt er nog een betere beveiling maar dan voor het personeel.Alles is weer gefilmd met een verborgen camera.

Je zult het daar wel ergens lezen.

Tot de volgende keer.
    Joke

• 07 Februari 2008 - 17:49

Peter R. De Vries:

Beste Dick en Irene,
    Als jullie nieuws van de eerste hand willen, mail me dan ff. Want ook al vertoeven jullie in het prachtige Azië (ik heb alle foto's bekeken) je moet wel bijblijven hoor.
    Mocht jullie reis nog naar de Antillen gaan dan regel ik een rondleiding, ken daar iemand die de weg weet.
    Verder zal ik jullie binnenkort berichten over ene Natasja B. te O. die het tijdens carnaval natuurlijk weer bont heeft gemaakt. Bewijsmateriaal (lees:foto's) volgen spoedig. Dan ook alle verhalen over de Schot die echt niks onder de rok had, de Prins op het Witte Kip, Boer vindt vrouw(en) en Shrek goes los in Oosterhout

Wordt vervolgd............

gegroet, PR

• 07 Februari 2008 - 18:04

Ma Vos:

Hooi.
    Als je Antillen aan wil doen Peter R zijn werk wil bekijken neem curacau dan ook even mee daar zit een neefje die ook graag rond neust in naam van onze qiun misschien is er nog iets spannands te beleven.k
    Kus ma.

• 08 Februari 2008 - 20:00

Simone:

Hoi Dick en Irene
    In tegenstelling tot al de berichtjes hier van, hoogstwaarschijnlijk, bekenden en vrienden, hier een berichtje van een vreemde :)
    Ik kwam eergisteren via via op jullie site terecht, en sindsdien zit ik te genieten van jullie reisverslag.
    Wij zijn op dit moment ook een wereldreis aan het voorbereiden(we willen in juli gaan), en voor ons is het erg leuk en interessant om jullie verhalen te lezen(en foto's te bekijken).

Ik wens jullie nog heeeel veel plezier met jullie wereldreis.

Groetjes Simone (Amsterdam)

• 09 Februari 2008 - 06:11

Anja En Dj:

Van pa en ma jullie avonturen vanaf oud en nieuw doorgemailed gekregen - jullie dachten zeker: vanaf 1 januari 2008 zullen we het eens stil houden in Rotterdam!Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Wb Joran: heeft gisteren bij het OM in Rotterdam beweerd dat hij onder invloed in de auto zat en maar wat zat te kletsen en dat het allemaal stoere praat was - een ding is in ieder geval zeker: hij moet ergens hebben zitten liegen, maar waar/wanneer/altijd/..Groeten, Anja

• 09 Februari 2008 - 18:39

Ma+pa De Rooij:

Deberichten blijven binnenstromen,met foto's erbij.Leuk,bedankt. Jullie schoten op kaartjes zag ik. Hier doen ze het gewoon op echte mensen.En als je het niet zelf wil doen,dan laat je het tegen een flinke vergoeding gewoon door een ander doen.En,jullie mogen jullie oudste zus niet vergeten hoor met de berichten.Vinden jullie het niet knap,dat ma het zo opgelost heeft? Hier alles goed,zelfs het weer. Het is hier wel een beetje frisser dan bij jullie,zo'n 10 tot 12 graden en de zon erbij. Wij genieten er van. Een kinderhand is ook al gauw gevuld natuurlijk. zaterdag 16 febr. gaan we de verjaardag van Rik en Iris vieren. Dan zien we gelijk de Rotterdammertjes ook weer een keer Sarah moet komende week de citotoets doen .Jongelui,we wensen jullie veel plezier en genot toe. Pas goed op je zelf en op elkaar. Een knuffel van ons,en tot het volgende contact........Hou-doe uit Werkendam.

• 10 Februari 2008 - 09:40

Wilco En Frida:

Haaaaaaaai Dick en Irene,

Vermaken jullie je nog een beetje in Vang Vieng? Al wezen tuben?

Wij zitten in Phonsavanh, wel een eind rijden op ons rooie scootertje! Morgen gaan we naar Luang Prabang. Was gezellig eergister helaas zat ik (frida) wel met een kater achter op de scooter. Hopelijk zijn jullie er beter vanaf gekomen.

Nou misschien tot in Luang Prabang en anders vast tot mails.

Groetjes,

Wilco en Frida

• 10 Februari 2008 - 13:23

Dick En Irene:

Nee hoor, nergens last van !! :) (nog aan het bijkomen!!!!)

• 11 Februari 2008 - 20:17

Jennecke En Demian:

Hi Dick en Irene,

Wat heerlijk jullie verhalen te lezen terwijl wij alweer 1 maand thuis zijn...snik! Heerlijk land he LAOS, iedereen is zooo relaxed! Geestig om weer te zien dat we dezelfde foto's hebben als jullie!
    Zijn jullie de 'reisdip' weer een beetje te boven? Ik las een tijd geleden dat het soms toch niet meevalt dat reizen! Hou de moed erin, NL is best even leuk maar zou ik graag weer die rugzak pakken!(ondanks het feit dat het hier net lente lijkt met de zon en strakblauwe luchten).

Ciao
    Jennecke en Demian