Arriving Siberia - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Arriving Siberia - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Arriving Siberia

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

19 Juli 2007 | Rusland, Irkutsk

Hallo allemaal, hier een berichtje uit het warme (22 graden) en wel wat bewolkte (soms regen, grote druppels) Irkutsk. Vanmorgen om 6.45 uur local time (1.45 uur Moscow time) aangekomen na 3 dagen treinen.
Het 'inchecken' was vlekkeloos verlopen, dus dat viel al mee. Op het treinstation nog met 2 geinteresseerde russen zitten praten. Zij waren juryleden bij het parachutespringen.. gezellig. Ook nog zitten buurten met de afruimdame van de tafeltjes, jawel, in het duits. Kan je nagaan, vrienden zijn zo gemaakt....
Eenmaal in de trein bleek dat onze wagon (nr.8) van trein 2 naar Vladiwostock, redelijk bezet was door toeristen. 4 nederlanders, 3 fransen, 2 denen, een stuk of wat Engelsen en 4 russen. Een gezellig boeltje dus.
Wij hadden een 2 persoons coupe gekregen en dat was erg fijn moet ik zeggen. Geen gedoe met omkleden enzo.. luxe4 eigenlijk dus.
Snel contact onderling, iedereen met iedereen. De nederlanders waren 'maas' (nickname), Annie, Rianne en Omar. Ook was Sylvia erbij, die zat alleen in een andere coupe, maar schoof regelmatig ff aan. Gezellig. Ze staan ergens op de foto's die we zo gaan plaatsen. Verder een pikzwarte congo/fransman, zijn zwarte zoon en zijn blanke 'zoon'. (vraag me niet hoe het kan...)
De drie dagen zijn omgevlogen, veel geslapen, gegeten, wat drinken, ff naar de restauratiewagen, lezen en nog meer slapen. Dat ging goed dus.
De restauratiewagen was een verhaal apart, gerund door 3 russen, vader, moeder en dochter. Een gezellige, chaotische en onefficiente manier van werken hadden ze. maar.... heel lief.. Voor elkaar maar ook voor de toeristen. Wisten goed hoe voor anderen te zorgen, ondanks dat ze geen woord engels spraken.
Dit leidde tot hilarische tafrelen; een stelletje engelsen wilden hun watertje afrekenen. Beetje gebaren en doen, lege flesjes in de lucht. Uiteindelijk werd het door de vader begrepen, knikte hard en zei opgelucht ' Da Da:. liep naar de koelkast en haalde er nog 4 halve liters water uit voor die mensen. Omdat het zo goed bedoeld was, namen ze ze maar.
Verder hoorde we van een Italiaan in de restauratiewagen dat er onderweg bij een station, een rus 'vergeten' was. die is w.s. bij een winkeltje iets gaan kopen, de trein vertrok, die man hollen en roepen maar helaas.... w.s. staat zijn koffer over een dag of 3/4 in Vladivostock en kan hij er zelf achteraan. lachen hoor....
Gisteren met de nederlanders een gezellig middagje gehad. Het was warm in de trein, al vanaf de eerste dag. De airco was stuk, dus wij met ramen open rijden. Vooral de 1e dag in de trein wat het snik en snik heet. als de trein even stopt bij een station, dan wordt het snel weer veel warmer. Dick en ik hadden geluk dat het raam in de coupe ook open kon, dat kon bij anderen niet. (lekker als je dan met zijn vieren na drie dagen half kunnen wassen, veel transpireren, eten en drinken in de trein op elkaar zit te plakken en te stinken....)
Het was dus gezellig, beetje beppen over van alles en nog wat, biertje erbij van de provotnik (treinsteward/ess). Die was blij wat we wat afnamen..
Na een biertje of 2 werd de Vodka aangebroken door 'Maas'. ze had er ook leuke glaasjes bijgekocht. Wij, niet te flauw, geen sfeerverpesters, deden ook maar mee. Uiteindelijk na 2 vodka en 3 bier was het tijd om te gaan tukken..Pff, hakte er ff in, maarre, niet zat natuurlijk!!! Wel een onrustige nacht achter de rug, een paar lange stops en zowiezo te kort gelegen (5,5 uur) voor we werden gewekt voor het uitstappen in Irkutsk.
Na afscheid van de nederlanders en denen zijn we met de tram naar het hostel gegaan. Het hostel (Baikaler) is echt super goed, schoon en relaxed.... Precies wat we ff nodig hadden....
Vanmorgen eerst daar kunnen douchen (lekkerrrrr, na 3 dagen treinen) en wat zitten kletsen met een belg die met zijn zoon op rondreis is hier. We hebben van hen wat brood gekregen, omdat wij nog niets hadden gehaald...
Daarna bellen met de travelagency of onze treintickets voor de volgende treinreis (24e naar Ulan Bator - Mongolie -) al klaarlagen. Dit was het geval. Met de bus ophalen (want afleveren kost 10e euro; dan gaan we zelf wel ff). Zo zie je ook wat van de stad en maak je weer rare dingen mee, die onstaan door de taalbarriere. De mensen zijn hier wel erg behulpzaam en vriendelijk, maar engels kennen ze ook hier niet. Dick is vanmiddag bij het eten kopen geholpen door een Rus die wel heel goed engels sprak, een soort Nerd die in Duitsland heeft gewerkt. Even mee gegeten enzo. Jaja, zo gaat dat hier de hele dag eigenlijk. Je ontmoet zoveel verschillende mensen met zoveel verschillende verhalen. Dat is natuurlijk de ene keer leuker dan de andere keer, maar het bevalt ons goed, nog steeds beter dan o.a. werken..
We gaan zo weer wat foto's plaatsen. Jullie horen vast nog van ons voor we weer voor 2 dagen de trein in stappen.
dus, tot de volgende keer maar weer!!!

liefs Dick en Irene
p.s sylvana: w.g = woordgrapje, jij had hem door, gefeliciteerd!!!! tataaaaaaa.

• 19 Juli 2007 - 07:17

Sylvana:

Ooh! Weer wat geleerd...
    Gezellige boel daar, is de omgeving ook nog een beetje appetijtelijk?
    Have fun! gr. Sylvana

• 19 Juli 2007 - 07:33

Margreet:

heerlijk om jullie verslagen te lezen en zo indirekt mee te unnen reizen, want al 12 jaar lang mis ik het backpacken iedere dag
    heerlijk he die vrijheid

• 19 Juli 2007 - 07:57

Janny:

Hi guys. Dat klinkt goed allemaal! Wij waren in centraal azie ook zo verbaasd over de gastvrijheid en openheid. En dat je je zo enorm goed verstaanbaar kunt maken zonder dat je de taal spreekt. En maar gebaren en tekeningetjes maken, ook altijd leuk. Vaak lagen we achteraf helemaal dubbel als we terugkeken op de kribels die we hadden gefabriceerd. De tussenstop in Nld bevalt prima, alleen (vr)eten we natuurlijk veel te veel waardoor de nieuw gekochte kleding in Nepal nu alweer wat krap gaat zitten. :(
    Dus ja, plannen en weer dromen over hoe en wat. Maar nog niks zeker. Willen in een 2tal maanden weer in China staan vanuit Letland, via Kazachstan (even vrienden bezoeken) maar dat is dus wel even in een sneltreinvaart (letterlijk ws) een kwart van de wereld rond... Ach maar eens zien. Wie weet lopen we nog tegen een leuk vluchtje aan. Voorlopig is fantaseren ook errug leuk. Zeker als die fantasien gevoed worden door jullie verhalen uit de zelfde streek! Keep it up!

• 19 Juli 2007 - 09:27

Klara:

Hallo kinders.
    Net thuis.Werken moet ook gebeuren!Bij thuis komst effen pc sjekken en weer een geweldig verhaal.Fijn dat de treinreis zo vlekkeloos is verlopen(een btje oppassen met de vodka!)Prachtige foto van het ontbijt,de andere ook leuk.Leuk dat je zoveel contacten maakt.Hier nu ook zonnig erg lekker.Dat is het voor nu.Liefs pa en ma,

• 19 Juli 2007 - 11:47

Door: Iris:

Gezellig is het daar!!
    Ik kan meereizen met jullie,
    Daar hoef ik niets voor te doen!!
    Een beetje foto's kijken,
    Zo zie ik een deel van de wereld.
    Ik hopen dat jullie gauw weer een verslag schrijven!!! Ik ben trots op jullie!!

-XxXxX-Jes Iris

Natuurlijk ook de groeten namens de rest van het gezin!!!!

Ook -XxXxX-Jes namens Ad, Wilmy, Rik en Snoopy (De hamster)

• 19 Juli 2007 - 12:12

Nick En Anja:

Ook wij vinden het erg leuk om met jullie mee te reizen! Geweldig om te lezen wat jullie mee maken. We hoeven niet te zeggen, geniet ervan, want dat doen jullie met volle teugen!!

• 19 Juli 2007 - 12:50

George:

Keep having fun the time go's to fast keep the photos comming
    The best from here

• 19 Juli 2007 - 14:39

Carola En Johan:

Hee daar moppies.
    Leuk verhaal weer. Zeg die foto van die knappe vrouw, had jij haar de tand uit de mond geslagen, of heeft ze een goude tand? Lache zeg. We hadden jullie email berichtje ontvangen, fijn dat we zo best veel contact hebben. To snel.
    Liefs Johan en Crol

• 19 Juli 2007 - 17:32

Ma+Pa De Rooij:

Een prachtig verslag en mooie fotos.Wat heel erg leuk was ,was het telefoontje van jullie vanmorgen. Een hele bekende stem te horen,doet je wel wat vind ik.Hier alles goed.Ook bij Anja en Wilmy.Onze nieuwe fietsen komen volgende week.We komen er niet zo ver mee denk ik dan de afstanden die jullie afleggen.Hartelijke groeten van ons en geniet.

• 19 Juli 2007 - 19:36

Joke En Ben:

Hoi genieters

Maar wij genieten van jullie verhalen en foto's.Wij hebben druk met van alles.
    Sylvana staat op het punt een appartementje te kopen.Het zal morgen wel gebeuren.
    Mijn blauwe plekken zijn nu eindelijk wat minder en de pijn ook. Het komt goed.
    Jullie hebben een knappe nieuwe vriendin zeg met die "tand""

Liefs Joke en Ben en een dikke kus van Sandertje

• 20 Juli 2007 - 05:39

Anja & Dj&kids:

Wij kunnen ons bij Irkutsk geen voorstelling maken: hoe is het landschap, waar leven de mensen van, hoe gaat het met de economie, trekken hier ook de jongeren weg..Merken jullie al wat van de Russisch-Engelse politieke spanningen? We zijn benieuwd! groeten van ons allemaal, Anja

• 20 Juli 2007 - 11:54

Thijs:

Leuk dat ik je gisteren aan de telefoon had, was wel met veel geruis maar ik heb alles goed verstaan.Heb Mike een sms je gestuurd voor zijn verjaardag en ook van jullie natuurlijk.
    Laat nu Skipe automatisch opstarten bij Windows dus is als wij achter de computer zitten zijn wij altijd stand by.

Groetjes PA.

• 20 Juli 2007 - 13:39

Natasja:

Hallo daaro!

Wat een leuk verhaal weer en wat een prachtige vrouwen ontmoeten jullie in Rusland ;-) Eirien, let maar goed op Dick met al dat vrouwelijk schoon om je heen, hahaha

Hier alles goed, wij werken, gaan naar de Efteling en tellen de dagen af tot Isa naar haar basisschool mag (moeder ligt er wakker van, guppie niet echt geloof ik..haha)

Groetjes!! Natas

ps, zondag hebben we afscheidsfeest no. 2 van vrienden die voor 3 jaar naar Denemarken verhuizen

• 22 Juli 2007 - 13:15

Christine:

Hé daar,nog maar even weg en dan al zoveel meegemaakt. Iets om nooit meer te vergeten.Hier alles goed (wéér regen bah). Zie je moeder nog iedere morgen om 6.30 uur in Bijtelskil! We blijven sportief. Verder nog steeds aktief op Hyves aan het zoeken naar oud-klasgenootjes. Arjaane heeft inmiddels Paul vd Berg gevonden haha.. Tot het volgende verslag en veel liefs uit het sombere Sleeuwijk!

• 23 Juli 2007 - 21:17

Elma:

Ik lees het woord werken nog. Nog niet afgekickt? Toch wel zeker, hahaha.
    Benieuwd naar het volgende verhaal, vissen op het Bajkalmeer. Met Dick zijn passie zullen jullie vast daar in een bootje hebben gezeten.