Moskou, the second part - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Moskou, the second part - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Moskou, the second part

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

15 Juli 2007 | Rusland, Moskou

Hallo allemaal,

Hier het laatste bericht van ons uit Moskou. Vanavond om 21.35 vertrekken we met de trein naar Irkutsk, aan het Baikalmeer. Een tripje van ruim 3 dagen. We hebben inmiddels al eten gekocht (lang houdbaar brood, jam, noodles, soep en koekjes). Straks gaan we nog wat drinken kopen, maar om niet teveel te hoeven sjouwen kopen we dit op het station.
Na ons vorig bericht zijn we de volgende dag (zaterdag) naar het mausoleum van Lenin gegaan. Om daar binnen te komen, moet je in de rij gaan staan. toen wij aanschoven was het 11 uur. (het is open van 10-14 uur behalve maandag en vrijdag). Rond 12 uur waren we zover dat de hekken achter ons gesloten waren en er geen mensen meer konden aanschuiven. Wachten en nog eens wachten, maar voetje voor voetje ging het de goede kant op.
Ondertussen hadden we zich op veel stelletjes die die dag getrouwd zijn. Met hun gevolg kwamen ze naar het graf van de onbekende soldaat (daar wordt ook altijd wacht gehouden en 1x per uur heb je er wachtwissel). Toen....... 12.40 uur werd het hek voor ons gesloten en werd duidelijk dat we niet meer naar binnen mochten. Grrrr. Njet was het antwoord. Wij balen, er stonden ongeveer nog 10 mensen voor ons. Die mochten natuurlijk ook niet naar binnen. De russen zijn erg van de tijd, doen alles zoals het hoort en wijken daar nooit vanaf, zo ook nu. 'verslagen' zijn we maar even op een terras gaan zitten, samen met Dietmar, een Duitser die ook in de rij stond en in ons hostel verblijft. Het was mogelijk geweest om met een 'guide' naar binnen te gaan, langs de rij, dus dan hoef je niet te wachten. Maar, dat kost 250 Roebel p.p (ongeveer 14,50 samen) en dat hadden we er niet voor over.
We hebben in de rij nog wel erg gelachen. Toen de tweede gids zich aan kwam bieden om mee naar binnen te gaan, vroeg hij 'You want guide?' Dick zei, 'no we're nog guides, we're toerists'. Die man ging er helemaal serieus op in en ging uitleggen dat we met hem mee konden. Ik stond ondertussen met mijn gezicht de andere kant op hard te lachen... Echt grappig om die gekke Russen voor de gek te houden.
Verder stonden in de rij, voor ons, nog 2 russen. 1 moest er keihard niezen, waarna op de suede jas van zijn voorganger hele slierten slijm zaten (zie foto) Geen sorry of niks hoor, gewoon doen of je neus bloed. Die gozer nieste en hoeste zo hard, dat we hem van Tuberculose verdachten. Gelukkig zijn wij daar voor ingeent...
Nou, dat was het lollige gedeelte. Terug naar de 'harde werkelijkheid' (citaat > medeafstudeerders<)
Na de deceptie hebben we plannen voor de dag gemaakt. We zijn gaan varen op de Moscow River. (jajaja, zoals de meesten weten: Als er een bootje gaat, zit Dick erop!). Het weer was niet echt lekker, het waaide hard, dus uit de zon was een verstje wel nodig. Uitendelijk hebben we een 1.15 uur op de boot gezeten, kwamen veel 'partyboten' tegen waar de bruiloften op werden gevierd. Ineens hoorden we een knal; er werden heel veel ballonnen losgelaten, w.s. voor de feestelijkheden. Was een mooi gezicht, tegen de blauwe lucht met mooie stapelwolken.
Eenmaal van de boot (vlak bij ons hostel) zijn we naar de supermark gegaan voor de bovenstaande inkopen te doen.
Daarna even bij het Hard Rock Cafe wat gedronken en terug naar het hostel. We hadden afgesproken om met Dietmar wat te gaan eten. Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk rond 23.30 uur terug naar het Hostel, daar nog tot 01.00 uur staat te ouwebeppen met de duitser, een ander duitser (Arnd) en 2 Brazilianen. Erg gezellig. Afgesproken om vandaag rond 8.30 uur te vertrekken richting het Kremlin om nogmaals een poging te wagen om Lenin te kunnen aanschouwen. Na een kort nachtje zijn we dus weer opgestaan. Omdat we uitchecken vandaag, moesten we onze rugzakken nog inpakken. Na een metrotrip zijn we rond 9 uur bij het kremlin aangekomen. Er stond nog niet zo'n lange rij, uiteindelijk waren we rond 10.20 uur door de poortjes heen on Lenin te bezoeken.
Al dat wachten voor 3 minuten in het mausoleum, maar het was toch heel apart om mee te maken. toen een Mac bakkie koffie, beetje zitten en doen en daarna richting Arbatstreet om te eten. We hebben ons bij het hard rock cafe tegoed gedaan aan een hamburger en een Hod Fudge Brownie 'ijsje' (volgens mij bijna 500 gr. pfff, zwaar leven hebben we toch).
Nu (15.20 uur)zijn we even in het hostel. Douchen en rond 18.30 uur naar het station vertrekken. We zorgen dat we op tijd zijn deze keer, zodat we eerst eens goed kunnen kijken waar wel perron ligt, dit om toestanden net als de vorige keer te voorkomen.
Ook zal het 'lezen' van het duitse treinkaartje wel weer een probleem zijn, dus ook daarvoor op tijd naar de trein.
We weten niet wanneer het volgende bericht komt, we zullen zien. We arriveren de 19e in Irkutsk en hebben dan
misschien de mogelijkheid om te internetten, maar misschien ook niet. We zullen zien.
Voor de pa's en ma's: We hebben geprobeert te skypen, maar de microfoon werkt hier niet. (pa en ma de rooij - We weten niet waarom, maar het zoeken naar de instellingen op een russische computer valt niet mee.
Zo hebben we net, zowaar als we hier zitten, met de russische letters te maken gehad. Drukte per ongeluk op de verkeerde toets waardoor het toetstenbord om cyrillic ging, nou, dat kunnen wij niet lezen en jullie denk ik ook niet.
We plaatsen nog ff wat foto's (zie ook de foto' bij de vorige 3 berichten) en dan gaan we ff showeren.
Tot de volgende keer weer in ieder geval....

Liefs, Dick en Irene

• 15 Juli 2007 - 11:44

Atie:

Hallo Dick en Irene
    Veel plezier op de trein.
    Wij denken meteen aan de mevrouw in de restauratiewagen!!!!
    Harige benen, gouden tand en soms superhoge hakken. Ze verkoopt ook snoep en was voor de verandering eens een aardige russin
    Atie

• 15 Juli 2007 - 11:55

Ma Klara:

Lieve kids
    Wat een verhaal weer,ik probeer de indrukken die jullie zo mmemaken te bevatte.Moet regelmatig glimlachen en probeer het te visualiseren!Kontakten met niet Russen gaat wel goed zo te lezen.De fotoos(sorry voor het verkeert spellen!)zin mooi .Veel groeten van de Spiridonners,ze leven mee.Hier alles goed,goede treinreis,pas goed op elkaar!Tot de voilgende keer liefs pa en ma.

• 15 Juli 2007 - 12:43

George:

It looks like you are having good times
    but all that ice cream is not good for you,you will have to run around the block to work it off
    the best from canada

• 15 Juli 2007 - 14:32

Ma + Pa De Rooij:

Ik zal in t'vervolg langer blijven praten als we weer een vreemd telefoontje krijgen.Bedankt voor jullie leuke verslag en voor dat extra mailtje. Goede reis verder, we wachten op het volgende verhaal en eindigen met de woorden van Bartje uit Nieuwendijk:Liegen mag niet,maar verzinnen wel. Groetjes.

• 15 Juli 2007 - 18:38

Aukje:

hoi irene en dick,
    wat gezellig om te lezen wat jullie allemaal mee maken daar op jullie reis! Heb me aangemeld om op de hoogte te blijven! Heel veel reisplezier en geniet ervan! Heel veel groetjes van je collega's van jwh 5! en van mij natuurlijk!
    Groetjes aukje

• 16 Juli 2007 - 11:31

Hannek En Andrea:

Leuk toch al die techniek om contact te hebben, zie op de foto`s dat julie wel op kleur blijven..... en ijs smaakt overal.
    Ben benieuwd hoe de treinreis gaat verlopen. zo te lezen is het naar je zin in de Hostells.gelukkig af en toe je taalgevoel op halen met Duits en Engels.
    Kassel was mooi en trier en omgeving ook ,wel een ander type vakantie.......maar toch. nou tot het volgende bericht veel liefs uit Breda...:-) Hanneke en Andrea

• 16 Juli 2007 - 11:45

Anja:

Hallo hier even een berichtje van een jarig Jopje ahum, ( kom nog even een bakkie doen , he niet zo flauw haha.)
    Lekkere foto met die roggel zeg, ik had geloof ik, weer in m'n broek gepiest als ik dat gezien had hoor haha. Jullie hebben wel veel over om Lenin te zien. Die Russen hebben wel humor 911 Erotic club, straks een paar Amerikaanse toeristen over de zeik. Komen zeker veel brandweer lui in die club haha. HEt is heeeeeeeel warm hier puf puf. Maar dat duurt natuurlijk nooit lang. Verder alles goed hier. Groetjes aan je Duiste kennisen enne neem zón lekker ijsje voor mij..

Groetjes.....................

• 16 Juli 2007 - 21:49

Anneke:

hee daar reizigers!!
    Ik denk aaan jullie vanuit tilburg! Ziet er allemaal goed uit en geloof dat jullie veel plezier hebben!! en eh.. bewaar zo'n lekker ijsje ook voor mij!!!!! liefs an

• 17 Juli 2007 - 10:19

ANJA PEURSEM:

WAUW,WAT IS DAT LEUK OM JULLIE TE VOLGEN,NET OF IK ZELF EEN BEETJE ON TOUR BEN.AHH,JONGE HONDJES IN TUPPERDOOSJES,ZOU NIKS VOOR MIJ ZIJN,GEHEID DAT IK ER EEN IN MN RUGZAK GESTOPT HAD!WIJ NAAR ITALIE OM TE KANOEN,(MEEVAREN DICK?HAHA)
    KEDENG KEDENG,BENIEUWD HOE JULLIE TREINREIS VERLOOPT!EN HMMM,DE IJSJES ZIEN ER GOED UIT IN RUSSIA!
    GR.ANJAPEURSEM