Van Beijing naar Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Qingdao

Door: Dick en Irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

26 Augustus 2007 | China, Qingdao

Hallo allemaal,

Hier een berichtje uit Qingdao (spreek uit als Tsingdao) aan de oostkust van China, zo’n 900 ten zuid-oosten van Beijing.
Het wordt weer tijd voor een update, dus hier issie dan..

Zaterdag 18-8 dag 44:
Een korte nacht achter de rug, rond 02 uur naar bed en ontbeten in het hotel. Dat kan maar tot 12 uur, dus “op tijd” eruit dus.
Daarna zijn we op zoek gegaan voor kadootjes voor liesbeth, ricardo en Sofia. We hebben uiteindelijk een grote pandabeer voor Sofia gekocht en een theeserviesje voor Liesbeth en Ricardo.
Verder erg druk geweest met, jawel, ff internetten. Arjan, Jeanet en pa en ma de rooij gesproken. Daarna hebben we de familie de vogel (waar we in Mongolie mee op pad zijn geweest) opgehaald en hebben we met hen gegeten.
In het restaurant was een grote groep spaanse mensen die een soort optreden van een braziliaan kregen, dus er werd spaans gezongen. Na een half uurtje gingen spaanse mannen zelf zingen en gitaar spelen. Klappen, meezing, ja, wel door de spaanse mensen dan. Na een kwartierjes was het voetjes van de vloer. Nicole en ik hebben er ook nog een dansje aan gewaagd. Gezellige avond. Uit eindelijk rond 23 uur naar het hostel. Weer erg gezellig op straat dus rond 2.30 uur op bed (te laat natuurlijk voor ons langslapers).

Zondag 19-8 dag 45:
Omdat het een latertje geworden was wilden we uitslapen, maar helaas. Rond 8 uur ging de bel; een gids..of we een tour naar de great wall hadden geboekt. NEEE!!
Rond half 10 werd onze rust verstoord door de schoonmaaksters. Grrr. Het leven van een globetrotter is hard! Uit eindelijk rond 12 uur uit bed, gaan “ontbijten”. Dit kan maar tot 12 uur op alle plaatsen, dus een pizza en een cheeseburger genomen. Heel apart op de lege maag… Daarna richting hostel om in de tuin wat te lezen, maar het was heel erg warm en benauwd. Bij alleen stilzitten liepen we al helemaal leeg, niet tegenaan te drinken. Het warme weer is ook erg vermoeiend, dus rond half 4 weer naar het hotel, middagdutje en rond 19 uur er weer uit om wat te eten. Lekker ff lezen in het hotel en daarna lekker slapen.

Maandag 20-8 dag 46:
Met de familie de Vogel naar het zomerpaleis geweest. Weer een erg warme dag. Het is een prachtige omgeving, zou iets koeler zijn dan in de stad, en dat klopte ook wel. Lekker rondgelopen, daar een ijsje gegeten, tempels in, boottochtje en rond 17 uur weer naar het hotel terug. We hebben een pilsje gedronken en ’s avonds lekker gegeten met de familie de Vogel en Damian en Jenneke (we hebben elkaar allemaal leren kennen aan het baikalmeer in Rusland).
Eenmaal terug in het hotel nog ff (tot 1.30 uur) mijn boek uigelezen en lekker slapen.

Dinsdag 21-8 dag 47:
Rustig dagje, wasje weggebracht, eten, kletsen met andere reizigers en voor het eerst een voetmassage genomen in een massage-centrum. Het stikte er van de chinezen en er waren geen toeristen. Het duurde 45 min. dus we hebben het er van genomen. Verder hebben we nog foto’s gemaakt van rare engelse teksten die gewoon verkeer vertaald zijn gemaakt. Je lacht je rot. Op de foto’s die we later plaatsen zijn voorbeelden te zien.

Woensdag 22-8 dag 48:
Voor de verandering weer een keer wakker gebeld door een of andere chinees. Rond 10 uur uit bed en een dagje gaan shoppen in de shoppingmalls (departmentstores). Er zijn veel dingen te koop en te krijgen. Beetje rondgeslenterd, milkshake op zijn tijd en rond 19.30 uur terug naar het hotel. Het ging goed deze keer. De vorige keer wilden ze ons bijna niet meenemen, w.s. omdat het hotel te ver uit de buurt ligt en ze liever in de buurt van de shoppingmalls blijven. Nog een beetje kletsen met verschillende mensen en daarna nog maar een keer een voetmassage. Pijn pijn pijn kan ik je zeggen, maar goed, pijn is juist goed, beetje de blokkades in de energiebanen opheffen (zeggen ze!?)
Daarna nog met Nederlandse mensen zitten kletsen die een 4 weekse rondreis met Djoser hadden, biertje mee gedronken en rond 01 uur (weer te laat, zeker als je rond 7 uur op moet) naar bed.

Donderdag 23-8 dag 49

Na het onbijt spullen gepakt om naar het treinstation te gaan. Beetje onduidelijk hoe de procedure in China was, maar we hebben in een goeie airco ruimte kunnen wachten op vertrek. Om 11.20 uur was het zo ver. We zaten in een high-speed trein en hebben in 6 uur bijna 900 km afgelegd. De mensen in de trein waren toch wel van goede afkomst (anders kunnen ze zo’n dure trein niet betalen). Afgezien van eten en drinken wat over de vloer ging, drukke chinezen en niet veel rochelende mensen is de treinreis heel goed verlopen. Om 17.15, na het uitlezen van mijn boek en lekker luisteren naar de i-pod zijn we in Qingdao aangekomen. Toen wij aankwamen was liesbeth er nog niet, dus ff gebeld (op een standje op straat). Het was spitsuur, maar ze was er daarna al snel. Leuk en bijzonder om elkaar te zien hier in China. Na een spannend ritje met de nog niet zo ervaren chauffeuse rond 18.30 aangekomen bij het huis van Ricardo, Liesbeth en Sophia. ’s Avonds lekker pasta eten en lekker buiten gezeten en bij zitten kletsen.
Ze hebben een prachtig huis, 4 slaapkamers en 3 badkamers, grote woonkamer, keuken en eethoek. Alles zit erop en eraan.
Het ligt in een soort compound vlak aan zee, als je vanaf de tweede verdieping naar buiten kijkt dan zie je de zee. Heerlijk. Verder is de tuin groot en kan je altijd wel ergens in de schaduw zitten. Het is hier ook ontzettend warm, zo’n 30 graden, maar met een heel hoge luchtvochtigheid. Soms dus ff de airco in huis invluchten, maar dat is dan ook extra lekker.
Ricardo ging nog wat werken want vrijdag zou hij naar de zaak gaan. Rond 1 uur naar bed, moe maar voldaan.

Vrijdag 24-8 dag 50

Vrijdag rond 7 uur uit bed om wat te eten, bakkie koffie en sophia (3 jaar) naar het busje voor de internationale school te brengen. Zelf nog wat gekeuveld en rond 11.30 even naar het strand. Ondanks de zeewind weer bloedheet dus na een uurtje was het wel genoeg. Om 12.30 zat de Ayi (huishoudster) met het eten klaar. Heerlijk chinees gegeten. ’s Middags zijn dick en ik op pad gegaan naar het treinstation om kaartjes naar hongkong te bemachtigen. Bij een travelagency hadden ze gezegd dat het niet kon, maar ja, wie niet waagt….
De taxirit verliep snel, de kaartje waren (na tussenkomt van een volunteer die hier vast oefent voor de olympics + een zatte chinees die met ons voor geld wilde voor laten dringen) binnen 15 minuten geregeld. We hadden verschillende data opgeschreven en wilden een softsleeper (1e klas) of hardsleeper (2e klas) maar helaas pindakaas… alleen een hard seat te krijgen en voorlopig helemaal geen sleepers. We hebben gekozen om toch de hardseat te nemen. Lekker goedkoop ook, zo’n 53 euro voor 2 kaartjes voor een treinreis van jawel….. 30 uur!!! Nou, daar gaan we dus. Alle luxe en comfort bij Liesbeth tot aan de de hardseat in de trein.
Ik zal jullie er na aankomst in Hongkong alles over kunnen vertellen.

Ricardo was rond een uur of 6 in de avond thuis, lekker gegeten, kletsen, borreltje en relaxen. Rond 21.30 ’s avonds steken ze hier vuurwerk af in verband met het Tsingdao Bierfestival. Hebben we ook nog ff meegenomen. Altijd goed.

Zaterdag 25-8 dag 51:

Na een heerlijke tut en lummelochtend rond 13 uur met liesbeth gaan shoppen, op zoek naar kindermeubeltjes en daarna nog naar de Jusco, een echte mega supermarkt. De meubels waren niet zoveel maar in een andere winkel nog wel wat speelgoed voor Sophia kunnen kopen.
Uiteindelijk heeft dit bijna 6 uur geduurd. Alles hier ligt zover uit elkaar. Voor je ergens bent en dan weer ergens anders naartoe……
Bij de jusco boodschappen gedaan voor het eten van die avond. Ik heb voor de familie mijn beroemde kip in pesto-saus gemaakt. Helaas had ik niet alle ingrediënten zoals thuis, maar goed , het is lekker bevonden. ’s Avonds zijn dick, ricardo en ik nog even naar het Tsingdao bierfestival geweest en rond 00 uur thuis. De chinezen hadden het goed naar hun zin. Een soort tilburgse kermis en veel biertenten met Duits bier. Flink veel zatte mensen die uit hun dak gingen, maar het zag er voor chinese begrippen gezellig uit. Thuis nog wat gedronken en toen naar bed.

Zondag 26-8 dag 52
Vandaag naar het Polar centrum geweest. Er waren ijsberen, zeehonden, zeeleeuwen en een soort dolfinarium. Goed opgezet en erg(uit het theeservies en met de thee die wij kado hadden gedaan). Nu aan het typen geslagen.
Het is 17 uur, gaan zo nog ff naar het strand, een duik nemen. Nu is het een beetje afgekoeld en (gelukkig) bewolkt geworden. Vanavond nog een happie eten samen en dan op tijd naar bed denk ik, morgen gaat de wekker om 5.30. We moeten rond 7.30 uur op het station zijn. Ricardo brengt ons met de chauffeur weg, dus dat is heeeel fijn.

Tot de volgende keer weer. Als de foto’s zijn geplaatst, dan laat ik nog een berichtje achter.

Heel veel liefs van ons
Dick & Irene

• 26 Augustus 2007 - 09:38

TOM:

Geweldig leuk om jullie verhalen te lezen
    ,foto's te kijken,en het oplandkaartjes te volgen.Leuk tripje...maar de warmte
    zou mij funest worden.
    Geniet!!

• 26 Augustus 2007 - 09:40

Hanneke En Andrea:

Goede morgen blij te lezen dat het rustig verloopt ,mooie indrukken van het land gekregen zo te lezen allebei in goede gezondheid ,flinke treinreis in het vooruitzicht.... laat je rijden zou ik zo schrijven geniet er van.
    liefs uit Breda.
    Hanneke en Andrea:-)

• 26 Augustus 2007 - 14:42

Ma+pa De Rooij:

Nou,voor de tweede keer geprobeerd om m'n verhaaltje te Slijten.Fijn om weer wat van jullie te horen.Hier hebben we nog steeds geen last van de warmte hoor.Deze week komen Anja en Wilmy ook weer naar huis,want volgende week moet er weer gewerkt en naar school gegaan worden.Mijn bror Dick is vorige week voor twee jaar naar Z.Afrika gegaan om daar les te geven aan schoolpersoneel.Hij zal ons op de hoogte houden van zijn doen en laten.Hier alles goed. Onze fietsen zijn nog niet binnen bij Aart Nobel.Deze week zullen ze er wel zijn denk ik.We houden jullie op de hoogte. Geniet van jullie reis,zorg goed voor elkaar.Lieve groet uit W.dam.

• 26 Augustus 2007 - 17:32

Natas:

Hallo,

Poging 2 voor mijn berichtje, haha:

Leuk dat jullie even een "Hollandse intermezzo" hebben gehad ver van huis!

Hiero alles in orde, weekend gehad met lekker zomerweer. Avondje Efteling gegaan, Jan Keyzer en Gordon kunnen bewondenderen (de laatste deed een soort van mini-Toppers-compilatie) Isa vond "sprookjesbos by night" erg leuk, ik ook hoor!
    Morgen weer werken in bezuinigingsinstituut Amphia, waar het interimbestuur volgens mij bestaat uit Zeeuwse meisjes "Geen cent te veel" hahaha, ach ja, we doen het er maar mee!

Tot het volgende bericht!
    Natas

• 26 Augustus 2007 - 17:34

Natas:

Oja, vergeet jullie succes te wensen voor de megatreinreis op de hardseat...met mijn stuitje zou dat een drama worden! hahaha!
    Maar goed, als er niet te veel gerocheld wordt is het al een stuk aangenamer denk ik!

Houdoeeeee, Natas

• 26 Augustus 2007 - 18:21

Jeanette:

Hey Dick en Irene,

Wij ook poging 2, vorige kwijt..
    Pfff..klinkt allemaal erg warm bij jullie..
    Wij zijn gisteren (en vorige week) ook naar zo'n Zomeravond in de Efteling geweest.('k lees dat Natas er ook is geweest) Gordon was leuk ja, ff lekker meegezongen!! Soraya en Romany genoten er ook van, gezellig hoor!
    Marco heeft gisteren z'n 1e wedstrijd met de Dames1 gewonnen met 0-3. Netjes hé?!

Nou, suc6 met de treinreis!

Liefs, de Vosjes

• 29 Augustus 2007 - 07:35

Iris:

Allowa,
    Weer terug van vakantie:
    Een en al heerlijk. Veel zon, gebruind, gezwommen!! Maarre hier in Nederland is het wel koud hoor Brrr...(Vergeleken met het weer in Zuid-Frankrijk!!) Sms-je ontvagen :D Nu ff al jullie berichtjes lezen.

-XxX-Jes van Iris.x

p.s. Van Ad hoor je niets meer, denk ik. Of hij moet vandaag nog een berichtje sturen. Want hij vertrekt mogren naar Oslo!!

p.p.s. De foto van Mello(w) en de kaart gaan we binnenkort ophangen. In ieder geval binnen een week. Ik vraag Ad wel om ff te helpen.

• 31 Augustus 2007 - 18:48

Ron De Vries On.ca.:

I hope you are having a great time your pictures were great .Makes me want to get up and go again. stay well enjoy Ron.