Johan en Carola in Yangshuo - Reisverslag uit Chengdu, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu Johan en Carola in Yangshuo - Reisverslag uit Chengdu, China van Dick en Irene Rooij - WaarBenJij.nu

Johan en Carola in Yangshuo

Door: dick en irene

Blijf op de hoogte en volg Dick en Irene

24 September 2007 | China, Chengdu

Hallo allen, hier weer een berichtje uit het verre oosten. Het dagboek gaat verder.....

Zondag 16-9 dag 73:
Na wederom een lekker nachtje slapen (zonder bezoek van Kakkerlakken van 8cm lang) of ander gespuis zijn we 's morgens naar het dorp gefietst, Yangshuo (of stadje, hoe je het ook noemen wilt).
We zijn op zoek gegaan naar DVD+R schijfjes. Hadden eerder alleen nog maar de DVD-R kunnen vinden, maar die draaiden niet op onze computer. We wilden graag foto's branden en meegeven aan Johan en Carola. Uiteindelijk de dvd=R's gevonden. Ook hebben we nog een nieuwe reisstekker gevonden (van Hong-Kong stekker naar Europese stekker). Ook hebben we dus eerder nog de China stekker voor aan de laptop kunnen kopen. Met de reisstekkers die we zelf uit nederland hadden moeten we denk ik een heel eind komen voorlopig!!!)
's Middags bij de Rock 'n Grill (hostel/bar/restaurantje) een Burrito-tje gegeten. Lekker klein happie voor tussendoor, wat er altijd ingaat.
Die avond kwamen Johan en Carola aan in Yangshuo. Die zouden rond 22 uur aankomen. Dat had Carola ge-sms't. We hebben hen terugbericht dat 22 uur te laat was omdat we over een “dirtroad” moesten fietsen naar hun toe, wat te gevaarlijk was. Veel hobbels en kuilen in de weg, geen verlichting, dus voor 's avonds geen goed plan. Afgesproken met hen om ons maandagmorgen rond 9.30 uur bij hun hotel te melden. Dat vonden ze prima.
Maar.....
Toch zijn we rond 21 uur naar Mountain Retreat gegaan, om Johan en Carola te verrassen. Met gevaar voor eigen leven. Onze hoofdkoplampjes op (en die van mij bleek dus “running out of battery” te zijn. Dus... met zijn 2-en over de keien en hobbels, achterna gezeten door luid blaffenden hoden en al, met chinezen die ons onderweg aankeken of we gek geworden waren. (beetje wel ja!)

Een maal in de Mountain Retreat (“receptioniste” was een soort van mini mini dwerg die ze overal mee naartoe sleepten alof het een knuffelbeer was) daar wat gedronken en gezegd dat we op vrienden wachtten. Vonden ze goed. In gesprek geraakt met 2 engelsen die ook voor ons “dekmantel” zouden zijn voor als johan en Carola binnen zouden komen.
Rond 21.50 zag ik vanuit een ooghoek ineens een blauw shirtje en blond haar. BUKKEN!!!!! De twee engelsen gingen ervoor zitten! Johan en Carola keken alle twee meerdere malen de eetzaal annex bar in, en ik dacht dat ze ons wel hadden gezien. Niet dus! Hahaha :)
Ze werden met spullen naar hun kamer gebracht waarop wij 2 flessen bier bestelden en 4 glazen. Het personeel wilde wel meewerken aan onze verrassingsactie en ging voorop met 4 glazen. Ze zou roepen “ Roonservice” en dan (hoopten we) de 4 glazen naar binnen te brengen. Het kloppen op de deur lukte nog. Carola riep nog” “Come in”, maar toen raakte onze chinese vriendin het spoor bijster en stond ons apatisch aan te kijken. Op dat moment deed Carola de deur open, keek in de richting waar onze compagnon naar keek (naar Dick dus) en zag Dick staan!! VERRASSING!!!!!!
Iedereen blij, lekker ff knuffelen met elkaar en er toen een biertje op genomen!
Johan en Carola hadden nog spulletjes voor ons meegenomen (op bestelling) en drop voor Dick.
We zijn rond 0.30 uur (wederom met achtervolging door honden en het slechte licht) naar de Giggling Tree teruggegaan.

Maandag 17-9 dag 74:
Rond 10.30 uur afgesproken met Johan en Carola. (11 uur waren we er, ahum!)
We zijn naar Moon Hill gefietst (waar we eerder ook al geweest waren) en zijn na een verkoelend drankje naar boven gelopen. Weer erg stijl en warm! Dick en Johan zijn nog naar de top (op de boog van moon hil) gelopen. Toen we weer beneden waren hebben we heerlijk gechineesd.
Rond 15.30 werden we opgehaald door een busje om een boottrip te gaan doen.
Zaterdag hadden we met die firma kunnen regelen dat wij ook mee konden. En, zoals we tegen die man zeiden, wilden we wel een mooi prijsje “omdat we zijn chinese vrienden waren”. Na het openingsbod van 100 Yuan (ongeveer 10 euro) samen zijn we toch op het bedrag van 80 Yuan (voor saampies) uitgekomen. Gewoon af en toe een stilte laten vallen, die man laten afwachten en dan heel lieflijk zeggen dat 80 yuan echt genoeg is! (altijd lachen als het lukt!!!)
Met het minibusje hebben we een uurtje gereden, onderweg nog foto's gemaakt van het 20 yuan biljet uitzicht en aalscholvervissers gemaakt. De boottrip viel ons allemaal een beetje tegen eigenlijk, maar goed, we hadden het samen gezellig!
's avonds hebben we bij de Giggling Tree gegeten en na het eten zijn Johan en Carola met onze hoofdlampjes (de mijne inmiddels op volle sterkte door wisselen batterij-en) naar hun hotel gegaan.
Bij de Giggling Tree kwamen we nog bekenden tegen. Paul en Trischa uit Ierland (die we in de pub in Hongkong hadden leren kennen).
Zij waren eerder die dag aangekomen bij de Giggling Tree. Karst en Pauline hadden gevraagd hoe ze aan het adres gekomen waren. Zij zeiden: van Dick en Irene. Pauline zei: die zijn hier nu. Nee, zeiden de Ieren, wel in China, maar niet hier (ze hadden ons nog niet gezien). Beetje verwarring, maar toen werd het voor iedereen duidelijk.
's avonds nog gezellig mee zitten kletsen, samen met een Engels/Amerkikaans setje, iedereen voor langere tijd onderweg, dus veel te vertellen en tips over en weer.

Dinsdag 18-9 dag 75)
Rond 10 uur waren Johan en Carola (ditmaal in het licht dus) naar de Giggling Tree gekomen om te ontbijten. Heerlijk op het gemakkie. Rond de middag met zijn 4-en richting het stadje. Carola en Johan kochten nog wat souvernirs. Ik ben op onderbroekenjacht gegaan (en niet geslaagd! Wel gelachen!)
In de Rock 'N Grill onze burrito laten proeven. Ook nog geinternet (bij het guesthouse lag internet eruit) om een hostel in Chengdu te zoeken. Mailtje voor weggedaan.
Daarna weer richting de fietsen en een flink eind gefietst, over de toch wel steile heuvel (lees, ik zonder versnellingen.. grrr. Johan heeft me ophoog geholpen!) richting de “Dragon Bridge”. Na hulp van chinezen op een scooter zijn we er dan toch gekomen.
Na flink wat onderhandeld te hebben over de prijs zijn we met 2 bamboe vlotten (fietsen erop) de rivier afgevaren.
Na 5 minuten en het 1e mini watervalletje waren johan en carola al bijna 1 fiets aan het water verloren. Gelukkig wist de “schipper annex punteraar” hem nog net te redden. We hadden voor de prijs afgesproken dat ze ons tot vlak bij het hotel zouden brengen. Dat kwamen ze niet na. We dachten zeker 1 uur en 45 minuten te gaan varen, maar na een uurtje was het gedaan. Dus GOEDKOOP WAS DUURKOOP. Eerst zeiden we, we zijn opgelicht. Johan maakte ervan (heel toepasselijk) van “we zijn afgezet”.
Na een stuk op kompas en kaart door de rijstvelden te hebben gecrossed (ik dus nog steeds geen mountainbike maar smalle wieltjes) kwamen we na een half uur rijden aan bij de Giggling Tree.
Daar gegeten. Johan en Carola zijn rond 19 uur naar hun hotel gefietst. Wij werden als 1e door de taxi opgehaald om naar de LIGHTSHOW te gaan, even buiten Yangshuo. Daarna hebben we Johan en Carola opgehaad.
De show was prachtig. Groots opgegezet. Er werken dagelijks (en in het weekend 2 show's per avond) zo'n 600-700 mensen aan mee. De regisseur is de man die ook voor de Olympische Spelen de opening en sluitingsceremonie zal verzorgen.
Het was heel mooi, een uurtje voorstelling met dans, gezang, lichteffecten en dat allemaal prachtig uitgelicht tussen de karstbergen. En, tussen de chinezen, is het altijd lachen geblazen...
Na de show terug naar onze hotels. Eers Johan en Carola afgezet en afscheid genomen. Onze 2 daagjes samen zater er alweer op. Het is heel gezellig geweest. Ouderwets gezellig. Wel raar om elkaar in China te zien. Daarbij lijken de weken dat wij weg zijn veel korter dan voor thuisblijvers. Dat maakt het dubbel zo raar... Met deze fijne dagen in onze herinnering richting Guesthouse en naar bed!
(foto's staan onder volgend bericht)

• 24 September 2007 - 12:49

Margreet:

staat er maar 1 foto op of doe ik iets verkeerd?

• 27 September 2007 - 21:13

Debby:

dan moet je je wel groot houden als er zoveel mensen meekijken tijdens het boren!! hahahaha
    geniet verder!!